ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Zabezpečení tratí ještě víc prodraží nová technologie. Evropa chce modernější

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Po sérii železničních nehod z léta 2020 se Česko rozhodlo, že dalším chybám zabrání masivní instalací moderního evropského zabezpečovače ETCS. Ten byl ale navržený primárně pro evropské páteřní trasy, aby lokomotiva vybavená jediným systémem mohla po těchto trasách přejet celou Evropou. Česko se však rozhodlo, že za 130 miliard tímto zabezpečovačem vybaví do roku 2030 velkou většinu tuzemské sítě, což je v Evropě spíše výjimečná cesta.

Nyní ale Evropa prosazuje další modernizaci systému a tuzemská železnice tak začíná tušit, že astronomické náklady na moderní zabezpečovač se jí ještě více prodraží. „V současnosti stavíme ETCS. Víme ale, že do deseti let budeme zavádět FRMCS a o něm víme akorát to, co znamená jeho zkratka, a nic víc,“ řekl s jistou dávkou nadsázky ředitel odboru dotací na Správě železnic Tomáš Čoček.

Aby vozidla byla kompatibilní, je nutné je vybavit takzvanou vozidlovou částí. Ta vychází v cenách deseti, dvanácti nebo i čtrnácti milionů korun na jedno vozidlo.

Pavel Winternáměstek pro dopravu středočeského integrátora dopravy

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se