Sobota 6. června 2020, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. června 2020 Norbert

Milovníkům velkých motorek a čtyřkolek ubude starost. Na emise už nemusí

  6:00aktualizováno  6:00
Majitelům velkých motorek a čtyřkolek ubude od podzimu jedna z povinností. Ministerstvo dopravy u nich plánuje zrušit povinné kontroly množství škodlivin vypouštěných do ovzduší. Ta v současnosti dopadá na motocykly těžší než 400 kilogramů, zatímco majitelé lehčích motocyklů na povinné měření emisí nemusí.

Kawasaki Ninja H2 | foto: Jan Altner

„Motorkářům jsme chtěli vyjít vstříc. Dnes se jedná z větší míry o hobby záležitost s dobrým servisem, dopad na zvyšování emisí je minimální,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Celkem je podle ministerstva dopravy v Česku evidováno 7549 takovýchto strojů.

Současná povinnost vychází ze zákona o podmínkách provozu vozidel, ve kterém je jako rozhodující, zda je nutné absolvovat měření emisí, stanovená takzvaná pohotovostní hmotnost, tedy váha motorky se standardní výbavou a všemi kapalinami, jako je olej a palivo, ale bez řidiče. Fakticky tak této povinnosti podléhají jen největší stroje, jako jsou různé Harleye, nebo právě zmiňované velké čtyřkolky.

STK opět zpřísnily. Na emisních testech jdou po filtrech pevných částic

S navrhovanou změnou souhlasí i provozovatelé emisních stanic. Podle ředitele Asociace emisních techniků a opravářů Libora Fleischhanse nepředstavuje v současnosti pro emisní stanice měření motorky příliš výnosný byznys, jeho zrušením navíc technikům odpadne spousta starostí. U těchto strojů, které nejsou v provozu zcela běžné, totiž v řadě případů nejsou obsaženy v databázích, a velice těžko se dohledávají údaje o tom, kolik zplodin by měl konkrétní typ vypouštět. 

Pro motorkáře ale zrušení povinnosti procházet měřením emisí znamená úsporu peněz a hlavně nervů při hledání stanice, která by jejich stroj dokázala změřit. Zdaleka ne všechny stanice totiž měření velkých motorek kvůli výše uvedeným problémům nabízí. 

Zároveň je ale nutné najít takovou stanici, která má osvědčení pro kontrolu konkrétní značky. Ceny za měření emisí se mohou lišit podle regionů a jednotlivých kontrolních stanic. V řadě z nich se poplatek za změření motorky neliší od osobního vozu, tedy se zhruba pohybují mezi 800 až tisíci korunami.

Přísnější kontroly stanic STK

STK jsou přihlášeny k online kontrolám už dva roky, od připojení emisních stanic si ministerstvo dopravy slibovalo omezení podvodů, kdy kontrolami procházela i technicky nevyhovující vozidla.

Kawasaki Ninja

Zpřísnění pravidel provázelo značné zeštíhlení počtu stanic, které emise vozidel měří. Jejich počet se snížil zhruba o polovinu z loňských aktivních téměž 1 800 stanic. 

V důsledku toho je na řadě míst problém s převisem žadatelů o změření emisí nad nabídkou těchto služeb, samotný proces se podle řady šoférů kvůli přísnějším pravidlům měření prodloužil. Velké motorky a zejména čtyřkolky pak podle zkušeností některých emisních techniků způsobovaly další problémy. Velice často se totiž stávalo, že kontrolované stroje neplnily stanovené emisní normy, čímž vznikal velký prostor pro korupční jednání. 

  • Nejčtenější

Vlakem do Chorvatska za šest set korun. RegioJet očekává masivní zájem

Během příštího týdne zahájí provozovatel vlakové a autobusové dopravy RegioJet prodej jízdenek do chorvatské Rijeky....

Česko zdražuje nejrychleji z celé EU. Mohou za to platy i slabá koruna

V polovině zemí Evropské unie kvůli koronaviru ceny služeb i zboží v obchodech klesají. Česko stojí na opačném konci –...

Kellnerovi se čínské dobrodružství vymstilo, přišel o miliardy

Expanze Petra Kellnera na čínském trhu měla vést k rychlému růstu hodnoty jeho majetku jednoho z největších boháčů ve...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křetínský zaskočil zahraniční analytiky. Investuje tam, kde jiní couvají

Daniel Křetínský v čase krize opět investuje do rizika. Uplatňuje tak osvědčenou strategii, své jmění rozhojnil právě...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Arménské aerolinky se ocitly na černé listině, podle EU nejsou bezpečné

Evropská unie zařadila aerolinky certifikované v Arménii na seznam nebezpečných dopravců. Hlavním důvodem jsou pochyby...

Uber naštval lidi i charitu. Zlikvidoval tisíce funkčních elektrokol

Alternativní přepravce Uber zničil tisíce elektrických kol a skútrů poté, co prodal firmu na sdílení jízdních kol a...

Dvě miliardy, nebo jsme dolétali, říká šéf Smartwings Šimáně

Premium Česko v koronavirové krizi pomáhá jen malým a středním podnikům, uvádí Jiří Šimáně, spolumajitel skupiny Unimex group,...

Na Slovensko zatím jen autem a pěšky. Vlaky a autobusy brzdí tamní hygienik

Premiér Andrej Babiš a jeho slovenský protějšek Igor Matovič oznámili, že od středeční půlnoci obnoví volný pohyb mezi...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz