Kawasaki Ninja H2

Kawasaki Ninja H2 | foto: Jan Altner

Milovníkům velkých motorek a čtyřkolek ubude starost. Na emise už nemusí

  • 147
Majitelům velkých motorek a čtyřkolek ubude od podzimu jedna z povinností. Ministerstvo dopravy u nich plánuje zrušit povinné kontroly množství škodlivin vypouštěných do ovzduší. Ta v současnosti dopadá na motocykly těžší než 400 kilogramů, zatímco majitelé lehčích motocyklů na povinné měření emisí nemusí.

„Motorkářům jsme chtěli vyjít vstříc. Dnes se jedná z větší míry o hobby záležitost s dobrým servisem, dopad na zvyšování emisí je minimální,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Celkem je podle ministerstva dopravy v Česku evidováno 7549 takovýchto strojů.

Současná povinnost vychází ze zákona o podmínkách provozu vozidel, ve kterém je jako rozhodující, zda je nutné absolvovat měření emisí, stanovená takzvaná pohotovostní hmotnost, tedy váha motorky se standardní výbavou a všemi kapalinami, jako je olej a palivo, ale bez řidiče. Fakticky tak této povinnosti podléhají jen největší stroje, jako jsou různé Harleye, nebo právě zmiňované velké čtyřkolky.

STK opět zpřísnily. Na emisních testech jdou po filtrech pevných částic

S navrhovanou změnou souhlasí i provozovatelé emisních stanic. Podle ředitele Asociace emisních techniků a opravářů Libora Fleischhanse nepředstavuje v současnosti pro emisní stanice měření motorky příliš výnosný byznys, jeho zrušením navíc technikům odpadne spousta starostí. U těchto strojů, které nejsou v provozu zcela běžné, totiž v řadě případů nejsou obsaženy v databázích, a velice těžko se dohledávají údaje o tom, kolik zplodin by měl konkrétní typ vypouštět. 

Pro motorkáře ale zrušení povinnosti procházet měřením emisí znamená úsporu peněz a hlavně nervů při hledání stanice, která by jejich stroj dokázala změřit. Zdaleka ne všechny stanice totiž měření velkých motorek kvůli výše uvedeným problémům nabízí. 

Zároveň je ale nutné najít takovou stanici, která má osvědčení pro kontrolu konkrétní značky. Ceny za měření emisí se mohou lišit podle regionů a jednotlivých kontrolních stanic. V řadě z nich se poplatek za změření motorky neliší od osobního vozu, tedy se zhruba pohybují mezi 800 až tisíci korunami.

Přísnější kontroly stanic STK

STK jsou přihlášeny k online kontrolám už dva roky, od připojení emisních stanic si ministerstvo dopravy slibovalo omezení podvodů, kdy kontrolami procházela i technicky nevyhovující vozidla.

Kawasaki Ninja

Zpřísnění pravidel provázelo značné zeštíhlení počtu stanic, které emise vozidel měří. Jejich počet se snížil zhruba o polovinu z loňských aktivních téměž 1 800 stanic. 

V důsledku toho je na řadě míst problém s převisem žadatelů o změření emisí nad nabídkou těchto služeb, samotný proces se podle řady šoférů kvůli přísnějším pravidlům měření prodloužil. Velké motorky a zejména čtyřkolky pak podle zkušeností některých emisních techniků způsobovaly další problémy. Velice často se totiž stávalo, že kontrolované stroje neplnily stanovené emisní normy, čímž vznikal velký prostor pro korupční jednání.