Emisní technici kritizují nový systém. Půlka jich kvůli němu skončila

  7:00aktualizováno  7:00
Zpřísnění podmínek zredukovalo počet stanic měření emisí na méně než polovinu. Zatímco vloni v září provádělo kontroly množství vypouštěných zplodin automobilů v rámci povinných technických kontrol přes 1 750 emisních stanic, nyní po měsíci platnosti nových pravidel jich zůstalo aktivních 867.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Od začátku letošního roku se totiž museli všichni provozovatelé emisních stanic přihlásit do elektronického systému, který jejich techniky kontroluje podobně jako jejich kolegy ze stanic technické kontroly. STK jsou přihlášeny do centrálního on-line systému už dva roky. Od připojení emisních stanic si ministerstvo dopravy slibovalo omezení podvodů, kdy stanicemi procházela i technicky nevyhovující vozidla.

„Už nebude možné, aby vozidlo dostalo záznam o úspěšné kontrole emisí, aniž stanici ve skutečnosti navštívilo. Když neprojde měřením na jedné stanici, nemůže také tak snadno zkoušet štěstí na jiném místě. Protokoly měření totiž kromě fotografií obsahují i časy a dobu kontrol. Záznamy navíc není možné přepisovat,“ uvedl na konci loňského prosince těsně před ostrým spuštěním systému ministr dopravy Dan Ťok.

Právě systém nedůvěry nyní začínají kritizovat provozovatelé jednotlivých stanic. Uvádějí, že systém vykazuje chyby, kvůli kterým je testované auto vyhodnoceno jako nevyhovující, přestože je technicky v pořádku. Opravit nebo jakkoliv vstoupit do procesu testu ale emisní technik v novém systému nemůže.

Stačí administrativní chyba

Modelový příklad uvádí na svých internetových stránkách Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM). Měřicí stanice odmítají změřit vůz, který byl dříve vyhodnocen jako emisně nevyhovující, což se mohlo stát například kvůli administrativní chybě. Takovouto chybou může být podle techniků jen obyčejný překlep, případně může vypadnout komunikace s ministerským on-line serverem.

Pokud by však auto bylo změřené znovu na jiné stanici a tentokráte by je systém vyhodnotil jako technicky způsobilé provozu, emisní stanice by si tím na sebe přivolala státní kontrolu, obávají se technici, kteří na problém ministerstvo dopravy upozorňovali.

„Vedli jsme jednání se zástupcem ASEM Liborem Fleishansem, který uznal, že pokud je chyba například v nastavení už od výrobce, je nutné tuto chybu odstranit,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. To se projevuje ve výjimečných případech, kdy výrobce u určitých typů motorů uvádí odlišné chování vůči automatickému systému. V takovýchto případech ministerstvo tyto výjimky zohlední. Ve všem ostatním ale úřad ustoupit nechce.

Časem se kontroly sjednotí

To že je systém plně automatický a neumožňuje zásah mechanika, je podle něj plně v pořádku. Právě on-line přenos naměřených dat je efektivní způsob, jak zabránit machinacím. Fotodokumentace pak dokladuje přítomnost konkrétního vozidla na testech, argumentuje ministerstvo. To zároveň popírá, že by systém během prvního měsíce nasazení trpěl nějakými dětskými nemocemi a vykazoval nadměrné množství chyb.

Pokud se něco objeví, jde spíše o problémy s nastavením systému na straně provozovatelů stanic nebo chyby při ovládání výpočetní techniky. „Registrujeme také případy, kdy nám volají provozovatelé, že nemohou změřit nějaké vozidlo, a my následně zjistíme, že ani nemohou, protože k tomu nemají udělené oprávnění,“ dodal mluvčí.

Existence samostatných emisních stanic je české a slovenské specifikum, v ostatních evropských zemích měří emise na stanicích technické kontroly. Jednotnou kontrolu plánuje ministerstvo postupně zavést i v Česku. Na konci ledna prošla v prvním čtení novela zákona, která stanovuje přechodné období, během něhož mohou být kontroly ještě fakticky odděleny. Výstup z nich ale musí být jediný a celkové oprávnění k provozu budou moci vydávat pouze akreditovaní technici z STK.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Dopis pošta doručí jen jednou týdně. Vybranou zásilku až za tři dny

Ilustrační snímek

Česká pošta šetří, nestíhá tak doručovat včas, a proto plánuje, že některé druhy zásilek bude roznášet méně často než...

Další z rubriky

Z náklaďáku do traktoru. Chybějící řidiče v zemědělství mají vykrýt špeditéři

Na statku v Oticích se v pátek utkali nejlepší mladí traktoristé.

Čeští zemědělci si dlouhodobě stěžují na nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Problém s lidmi schopnými řídit...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Popelnice ke každému domu. Eko-kom má vlastní recept, jak zvýšit recyklaci

Toto jsou nové podzemní kontejnery za skoro milion korun. Někteří jihlavští...

Barevné popelnice k rodinným domům a větší dotřiďování směsného odpadu jsou hlavními návrhy Eko-komu, společnosti...

Najdete na iDNES.cz