Alternativní paliva zatím bionaftu nenahradí, ve hře jsou dotace

  10:04aktualizováno  10:04
Česko musí snížit emise z dopravy. Obavy motoristů ze zeleného benzinu jsou zbytečné. Pokud se benzin se zvýšenou biosložkou v Česku zavede, tak nejdřív příští rok a jen jako druhá volba vedle klasického benzinu. Alternativní paliva zatím bionaftu nenahradí. Aby šla na odbyt, bude navíc vyžadovat nějakou formu dotace, zvažuje ministerstvo průmyslu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Problematika se začíná intenzivně řešit s tím, jak se blíží rok 2020. To je termín, kdy Česko stejně jako ostatní země bude reportovat Evropské unii, jak se mu podařilo snížit emise v dopravě o šest procent a zvýšit podíl ekologických paliv na deset procent.

Zatím to moc nevypadá – v emisích jsme na minus 3,5 procenta a podíl obnovitelných zdrojů dělá podle posledních čísel z ministerstva průmyslu 6,42 procenta (2016).

Jednou z cest, jak mezi motoristy dostat více ekologičtějšího benzinu s menšími emisemi CO2, by mohlo být podpoření prodeje benzinu s dvojnásobným obsahem biosložky než dnes, označovaného jako E10. 

„Dosažení cíle bude vyžadovat zcela jiné postupy, což souvisí s vaším dotazem státní podpory prodeje motorového benzinu E10,“ uvedlo ministerstvo průmyslu a obchodu na dotaz MF DNES, zda se benzin s vyšší složkou bioethanolu dočká podpory od státu. Konkrétní plán však zatím nemá. „V rámci aktualizace v této oblasti dochází ke změnám koordinovaným Evropskou komisí,“ dodalo ministerstvo.

Dotace na biopaliva 40 milionů

Ještě před třemi a půl lety žila politická scéna spory o dotace na biopaliva, přesněji vysokoprocentní biopaliva. Tato sleva na spotřební dani byla určena motoristům, kteří tankovali (zejména do nákladních aut a autobusů) čistou či směsnou bionaftu či bioethanol E85 (do osobních aut s upravenými motory). Dotace se tedy netýkala přímo výrobců biopaliv.

Podle statistik celní správy stát před čtyřmi lety ulevoval motoristům na spotřební dani dvě miliardy ročně, dnes se tato paliva s vysokým obsahem biosložky téměř neprodávají. Sleva činí zhruba 40 milionů ročně. Ani s daňovou slevou (politici ji na žádost EU snížili) nejsou schopna konkurovat fosilnímu benzinu a naftě.

Jak se v Česku používají biopaliva

Jak se v Česku používají biopaliva

Spotřeba biopaliv v Česku přitom neklesá, naopak se zvyšuje s rostoucí spotřebou benzinu a nafty. Do benzinu se povinně přimíchává necelých pět procent bioethanolu (benzin se proto označuje jako E5) a do nafty sedm procent bionafty (nafta B7). Spotřeba motoristické nafty od roku 2010 narostla téměř o čtvrtinu na 5,8 miliardy litrů, automobilových benzinů se spotřebuje 2,1 miliardy litrů (údaje za rok 2017).

Přimíchávání přitom zůstává hlavním způsobem, jak emise v dopravě snižovat a podíl obnovitelných zdrojů zvyšovat. A protože to nestačí, uvažuje se o zavedení benzinu E10.

Obavy motoristů z biosložek

Na pumpách však bude muset koexistovat se současným benzinem. Jednak kvůli stáří vozového parku (v průměru 15 let, přičemž starším autům vyšší podíl biosložky dělá technické potíže), jednak proto, že mu motoristé moc nevěří. „Většina z nich sdílí názor, že čím vyšší obsah biosložky v palivu, tím z pohledu užitných hodnot pro vozidlo hůře,“ říká Václav Loula, tiskový mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu, která sdružuje distributory paliv.

Navíc E10 vyjde kvůli vyššímu obsahu dražších biopaliv dráž. Tedy pokud by ji stát nedotoval ve snaze vylepšit si bilanci ve vztahu k EU. Ta by takovou podporu nejprve musela povolit, stejně jako musela v minulosti schválit tolik diskutované slevy na vysokoprocentní biopaliva. Vylepšování emisí a splnění evropských cílů je odpovědnost distributorů – firem jako Čepro, MOL nebo Unipetrol. Jak toho dosáhnou, je podle Louly předmětem obchodního tajemství každé z firem. 

„Stanovené emisní cíle pro rok 2020 jsou velmi ambiciózní. Mezi klíčové varianty řešení patří zakomponování hydrogenovaného rostlinného oleje či spolupráce s producenty alternativních paliv. Soustředíme se na rozšiřování nabídky stávajícího benzinu E5 s vyšším obsahem biosložky ETBE,“ říká Pavel Kaidl, mluvčí Unipetrolu. Podle něj zavedení automobilového benzinu E10 přispěje ke splnění cílů pouze okrajově. V Německu například tvoří jen 15 procent z objemu prodaného benzinu.

Od letoška mohou distributoři paliv do snížení emisí započítávat po domluvě s plynárnami a energetickými společnostmi také spotřebu ekologičtější elektřiny, LPG či CNG v dopravě, ale na tato alternativní paliva umějí dnes jezdit jen zhruba tři procenta vozového parku.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Chyby za 700 milionů. Ministerstvo práce selhalo při IT zakázkách, tvrdí NKÚ

Ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek při obhajobě systému vyplácení

Ministerstvo práce a sociálních věcí selhalo při budování informačních systémů pro výplatu dávek a porušilo rozpočtovou...

Všechny účty v jedné aplikaci? Banky váhají, propojení využívá minimum lidí

Středeční odstávka mobilního bankovnictví Komerční banky (19. dubna 2017)

Už je to víc než rok, kdy měly banky umožnit propojení s účty v jiných ústavech. Zatím to však udělaly jen některé....

Češi proinvestovali v Dluhopisech Republiky přes tři miliardy

Alena Schillerová (13. prosince 2017)

Občané ČR se mohou od loňského prosince podílet na financování státního dluhu prostřednictvím nákupu tzv. Dluhopisů...

Najdete na iDNES.cz