Evropská města se snaží regulovat elektrokoloběžky. Narážejí ale na potíže

  10:30
Elektrické koloběžky jsou čím dál populárnější ve městech napříč celou Evropou. S frekvencí užívání ale stoupá i počet nehod, některé bohužel skončily i smrtí. Města se proto snaží používání vozítek regulovat. Ne vždy je to ale jednoduché.
Pražský magistrát chce zavést nová pravidla, podle kterých by společnost Lime...

Pražský magistrát chce zavést nová pravidla, podle kterých by společnost Lime musela platit odškodné při incidentech na ulici. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Elektrické koloběžky jsou aktuálně k dispozici ve více než 100 městech po celém světě. Zaplavují ulice společně se sdílenými elektrokoly. Dvoukolová vozítka, která mohou jet rychlostí vyšší než 50 kilometrů za hodinu, se podílela na stovkách incidentů, které v několika případech vedly k úmrtí. Mnohá města proto hledají způsob, jak provoz těchto strojů regulovat, napsala BBC

Jak nebezpečné jsou?

Náhlá popularita motorizovaných koloběžek zastihla magistráty, radnice i vlády nepřipravené. Společnosti, které je vyrábějí a provozují, nejsou v současné době povinné garantovat bezpečnostní prvky. Některé koloběžky tak mají třeba jen jednu brzdu. Zastavit při rychlosti, kterou vozítka dokážou vyvinout, tak může být velmi těžké.

Od ledna 2018 na nich přišlo o život nejméně 11 lidí v Paříži, Bruselu, Barceloně, Stockholmu nebo Londýně. Stovky dalších utrpěly zranění. K první smrtelné nehodě došlo v červnu v Paříži. Mladého muže tehdy srazilo nákladní auto. 

Loni v srpnu zemřela 92letá žena, kterou uživatel elektrické koloběžky srazil. V květnu zemřel při havárii ve Švédsku 27letý muž, který jel v jízdním pruhu s automobily. Minulý měsíc pak zemřela populární televizní moderátorka a YouTuberka Emily Hartridgeová poté, co ji srazil v Londýně kamion.

14. července 2019

Jaké zákony platí v evropských městech?

Německo se po sérii nehod snaží prosadit pro jízdu jasné a závazné předpisy. Prvním úkolem, který na regulátory čeká, je rozhodnout, zda jsou koloběžky určeny pro chodníky, cyklostezky nebo silnice. Vzhledem k malému elektrickému motoru je totiž obtížné zajistit bezpečný prostor pro jejich uživatele a zároveň i kolemjdoucí. 

Kvůli rostoucímu počtu koloběžek v tamních městech je to ale nezbytné. Jak na svém serveru napsala televize Deutsche Welle, jen v Kolíně nad Rýnem očekávají úřady do konce roku až 40 tisíc uživatelů. 

V ulicích francouzské Paříže je k dispozici více než 15 tisíc koloběžek. Město nedávno zavedlo pokuty ve výši 135 eur (3 444 Kč) pro ty, kteří na koloběžkách jezdí po chodnících. Těm, kteří blokují chodníky či silnici při parkování, hrozí pokuta ve výši 35 eur (893 Kč). Očekává se také, že Francie dá městům do konce tohoto roku větší pravomoc používání koloběžek regulovat. Zatím ovšem není jasné, jaká opatření z toho vyplynou.

Proti jízdě po chodnících jsou i Velká Británie a Irsko. Tamní zákony povolují pouze jízdu na soukromých pozemcích, a i to jen se souhlasem vlastníka. Jezdcům, které v Británii mimo tato místa chytnou, hrozí pokuta ve výši 300 liber (8 914 Kč) a navíc přijdou o 6 bodů z řidičského průkazu.

Švédsko zakázalo používání jakýchkoliv motorových vozítek schopných jet rychlostí nad 20 km/h v jízdních pruzích pro auta ve městech. V dánském hlavním městě Kodani se uvažuje o nových pravidlech, která omezí počet skútrů, které mohou parkovat v určitých oblastech města.

V Belgii byl zaveden rychlostní limit. Na elektrokoloběžkách mohou jezdit jen lidé nad 18 let. Jízda podléhá stejným zákonům jako jízda na kole. Země také nedávno zvýšila rychlostní limit z 18 km/h na 25 km/h.

V Praze kontrolují správné parkování a používání koloběžek Lime patroleři:

21. října 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Elektrokoloběžky v Praze

Větší bezpečnost při používání elektrických koloběžek by chtěla zajistit i Praha. Jak ale uvedl tiskový mluvčí magistrátu Vít Hofman, příliš mnoho možností k regulaci nemá. Pražané si přitom opakovaně stěžují na jízdu po chodnících, špatně zaparkovaná vozítka i jejich půjčování lidem pod vlivem alkoholu.

„Vedli jsme se společností Lime mnoho jednání, kde jsme jasně říkali, že společnost musí přijímat zodpovědnost za to, co jejich zákazníci s koloběžkami dělají. Navzdory tomu stále řešíme, že před koloběžkami musí lidé na chodnících uskakovat a zaparkované koloběžky zase brání průchodu. Pokud se tyto situace pořád opakují, nezbývá nám než zavést nová pravidla. První podmínka, kterou budu požadovat, je povinné pojištění odpovědnosti, aby byl při incidentu zraněný okamžitě odškodněn. Trvat budu také na homologaci koloběžek, aby byly způsobilé pro jízdu na silnici, a chci jasně vyřešit i podmínky pro parkování,” řekl minulý měsíc náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. 

Praha 2 vyrazila do boje proti koloběžkám, na svém území je nechce

Náměstek už společnost Lime informoval, že bude chtít vypovědět memorandum uzavřené za předchozího politického vedení. Podmínky, které obsahuje, například projednání míst pro odkládání koloběžek s městskými částmi nebo odvoz špatně zaparkovaných koloběžek, společnost podle Scheinherra nedodržuje, navíc pravidla byla podle něj nastavená příliš měkce. 

Během první poloviny letošního roku doplnil náměstek smluvu o zavedení zón, na kterých se koloběžky zpomalují, odklikávání klíčových podmínek v aplikaci a další pravidla, nepřinesla ale podle něj větší bezpečnost na chodnících a nedokázala zabránit ani blokování tramvají a autobusů bezohlednou jízdou.

„Se společností Lime jsem hledal cesty, jak by mohli Pražané koloběžky využívat, protože to může být v budoucnu skvělý nástroj k doplnění veřejné dopravy pro jízdu od domu k domu. Bohužel takový model nás teprve čeká. Největší problém vidím na Praze 1, kde jsou ulice už teď přetížené a koloběžky tam využívají hlavně turisté jako atrakci. Chodníky v Praze mají zůstat bezpečné, ne aby na nich lidé uskakovali koloběžkám a rodiče s kočárkem neměli kudy projet,” vysvětlil Scheinherr.

„Plně podporuji náměstka pro dopravu v tomto rozhodnutí. Nejsme zastánci žádných represí, ale faktor bezpečnosti Pražanů a dalších návštěvníků hlavního města je pro nás zcela zásadní. V době, kdy bylo memorandum uzavřeno předešlou radou, nebyl ten problém tak velký jako teď,” dodává k záležitosti primátor Zdeněk Hřib.

23. září 2019

Autor:
  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...