Pražský magistrát chce zavést nová pravidla, podle kterých by společnost Lime...

Pražský magistrát chce zavést nová pravidla, podle kterých by společnost Lime musela platit odškodné při incidentech na ulici. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Evropská města se snaží regulovat elektrokoloběžky. Narážejí ale na potíže

  • 24
Elektrické koloběžky jsou čím dál populárnější ve městech napříč celou Evropou. S frekvencí užívání ale stoupá i počet nehod, některé bohužel skončily i smrtí. Města se proto snaží používání vozítek regulovat. Ne vždy je to ale jednoduché.

Elektrické koloběžky jsou aktuálně k dispozici ve více než 100 městech po celém světě. Zaplavují ulice společně se sdílenými elektrokoly. Dvoukolová vozítka, která mohou jet rychlostí vyšší než 50 kilometrů za hodinu, se podílela na stovkách incidentů, které v několika případech vedly k úmrtí. Mnohá města proto hledají způsob, jak provoz těchto strojů regulovat, napsala BBC

Jak nebezpečné jsou?

Náhlá popularita motorizovaných koloběžek zastihla magistráty, radnice i vlády nepřipravené. Společnosti, které je vyrábějí a provozují, nejsou v současné době povinné garantovat bezpečnostní prvky. Některé koloběžky tak mají třeba jen jednu brzdu. Zastavit při rychlosti, kterou vozítka dokážou vyvinout, tak může být velmi těžké.

Od ledna 2018 na nich přišlo o život nejméně 11 lidí v Paříži, Bruselu, Barceloně, Stockholmu nebo Londýně. Stovky dalších utrpěly zranění. K první smrtelné nehodě došlo v červnu v Paříži. Mladého muže tehdy srazilo nákladní auto. 

Loni v srpnu zemřela 92letá žena, kterou uživatel elektrické koloběžky srazil. V květnu zemřel při havárii ve Švédsku 27letý muž, který jel v jízdním pruhu s automobily. Minulý měsíc pak zemřela populární televizní moderátorka a YouTuberka Emily Hartridgeová poté, co ji srazil v Londýně kamion.

14. července 2019

Jaké zákony platí v evropských městech?

Německo se po sérii nehod snaží prosadit pro jízdu jasné a závazné předpisy. Prvním úkolem, který na regulátory čeká, je rozhodnout, zda jsou koloběžky určeny pro chodníky, cyklostezky nebo silnice. Vzhledem k malému elektrickému motoru je totiž obtížné zajistit bezpečný prostor pro jejich uživatele a zároveň i kolemjdoucí. 

Kvůli rostoucímu počtu koloběžek v tamních městech je to ale nezbytné. Jak na svém serveru napsala televize Deutsche Welle, jen v Kolíně nad Rýnem očekávají úřady do konce roku až 40 tisíc uživatelů. 

V ulicích francouzské Paříže je k dispozici více než 15 tisíc koloběžek. Město nedávno zavedlo pokuty ve výši 135 eur (3 444 Kč) pro ty, kteří na koloběžkách jezdí po chodnících. Těm, kteří blokují chodníky či silnici při parkování, hrozí pokuta ve výši 35 eur (893 Kč). Očekává se také, že Francie dá městům do konce tohoto roku větší pravomoc používání koloběžek regulovat. Zatím ovšem není jasné, jaká opatření z toho vyplynou.

Proti jízdě po chodnících jsou i Velká Británie a Irsko. Tamní zákony povolují pouze jízdu na soukromých pozemcích, a i to jen se souhlasem vlastníka. Jezdcům, které v Británii mimo tato místa chytnou, hrozí pokuta ve výši 300 liber (8 914 Kč) a navíc přijdou o 6 bodů z řidičského průkazu.

Švédsko zakázalo používání jakýchkoliv motorových vozítek schopných jet rychlostí nad 20 km/h v jízdních pruzích pro auta ve městech. V dánském hlavním městě Kodani se uvažuje o nových pravidlech, která omezí počet skútrů, které mohou parkovat v určitých oblastech města.

V Belgii byl zaveden rychlostní limit. Na elektrokoloběžkách mohou jezdit jen lidé nad 18 let. Jízda podléhá stejným zákonům jako jízda na kole. Země také nedávno zvýšila rychlostní limit z 18 km/h na 25 km/h.

V Praze kontrolují správné parkování a používání koloběžek Lime patroleři:

21. října 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Elektrokoloběžky v Praze

Větší bezpečnost při používání elektrických koloběžek by chtěla zajistit i Praha. Jak ale uvedl tiskový mluvčí magistrátu Vít Hofman, příliš mnoho možností k regulaci nemá. Pražané si přitom opakovaně stěžují na jízdu po chodnících, špatně zaparkovaná vozítka i jejich půjčování lidem pod vlivem alkoholu.

„Vedli jsme se společností Lime mnoho jednání, kde jsme jasně říkali, že společnost musí přijímat zodpovědnost za to, co jejich zákazníci s koloběžkami dělají. Navzdory tomu stále řešíme, že před koloběžkami musí lidé na chodnících uskakovat a zaparkované koloběžky zase brání průchodu. Pokud se tyto situace pořád opakují, nezbývá nám než zavést nová pravidla. První podmínka, kterou budu požadovat, je povinné pojištění odpovědnosti, aby byl při incidentu zraněný okamžitě odškodněn. Trvat budu také na homologaci koloběžek, aby byly způsobilé pro jízdu na silnici, a chci jasně vyřešit i podmínky pro parkování,” řekl minulý měsíc náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. 

Praha 2 vyrazila do boje proti koloběžkám, na svém území je nechce

Náměstek už společnost Lime informoval, že bude chtít vypovědět memorandum uzavřené za předchozího politického vedení. Podmínky, které obsahuje, například projednání míst pro odkládání koloběžek s městskými částmi nebo odvoz špatně zaparkovaných koloběžek, společnost podle Scheinherra nedodržuje, navíc pravidla byla podle něj nastavená příliš měkce. 

Během první poloviny letošního roku doplnil náměstek smluvu o zavedení zón, na kterých se koloběžky zpomalují, odklikávání klíčových podmínek v aplikaci a další pravidla, nepřinesla ale podle něj větší bezpečnost na chodnících a nedokázala zabránit ani blokování tramvají a autobusů bezohlednou jízdou.

„Se společností Lime jsem hledal cesty, jak by mohli Pražané koloběžky využívat, protože to může být v budoucnu skvělý nástroj k doplnění veřejné dopravy pro jízdu od domu k domu. Bohužel takový model nás teprve čeká. Největší problém vidím na Praze 1, kde jsou ulice už teď přetížené a koloběžky tam využívají hlavně turisté jako atrakci. Chodníky v Praze mají zůstat bezpečné, ne aby na nich lidé uskakovali koloběžkám a rodiče s kočárkem neměli kudy projet,” vysvětlil Scheinherr.

„Plně podporuji náměstka pro dopravu v tomto rozhodnutí. Nejsme zastánci žádných represí, ale faktor bezpečnosti Pražanů a dalších návštěvníků hlavního města je pro nás zcela zásadní. V době, kdy bylo memorandum uzavřeno předešlou radou, nebyl ten problém tak velký jako teď,” dodává k záležitosti primátor Zdeněk Hřib.

23. září 2019