„Staroušků“ na tratích ubylo, letos budou Dráhy po loňském hýření šetřit

  18:37aktualizováno  18:37
České dráhy letos výrazně omezí velké nákupy nových vozidel. Vyplývá to z aktuálního investičního plánu firmy, který MF DNES získala. Loni České dráhy utratily za nové vlaky 4,8 miliardy korun, letošní plán počítá s 2,4 miliardy korun, tedy přesně s polovinou.

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto:  Michal Šula, MAFRA

Obří investice do vozového parku začínají být znát nejen na komfortu, ale i průměrném stáří vozidel. Podle údajů Českých drah dosáhl loni v lednu průměrný věk vozidel 20,34 roku. Za rok se průměrné stáří vozidel snížilo o více než 16 měsíců.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského stojí za poklesem průměrného stáří jednak nákup úplně nových vozů, jednak rozsáhlé modernizace. Současně statistiky vylepšuje i vyřazení nejstarších koženkových vozů ze 70. let.

Dráhy loni nejvíce omládly díky nákupu jednotek Railjet, které nasazují na vlaky do Rakouska. Díky tomu se současně dopravci uvolnily osobní vozy na jiné trasy.
Railjety spolkly loni polovinu investičního rozpočtu, letos ještě proběhne další splátka. Doplácet se v roce 2015 budou ještě modernizovaná vozidla z Pesy a KOS Krnov, které dráhy získaly na konci loňského roku.

Podle předsedy představenstva ČD Pavla Krtka musí investiční plán odrážet i plány ministerstva na otvírání trhu s rychlíkovou dopravou. Proto investice do nových vozů míří prakticky jen do nákupu rychlíkových elektrických jednotek od Škody Transportation, které budou novou verzí současných vlaků RegioPanter. Dráhy za ně chtějí utratit 1,3 miliardy korun, dalších 200 milionů půjde na dvě jednotky pro regionální dopravu.

Ministerstvo dopravy totiž bude podle plánu jako první vypisovat spíše rychlíkové tratě, kde nebudou jezdit klasické soupravy lokomotivy s vagony, ale vlakové nízkopodlažní jednotky. Kdy však soutěže proběhnou, není jasné, o zahájení se několik let stále jen mluví a časté střídání ministrů dopravy je spíše brzdí.

Celkový rozpočet navýší ještě nákup ojetých vozů z Rakouska, který dráhy dojednaly na konci roku. Jde o moderní vozy, které dosud rakouský dopravce nasazoval na vlaky EuroCity. Dráhy navíc počítají s tím, že letos začnou s proměnou osobních vozů pro vlaky do Berlína a Hamburku, soutěž však dosud neproběhla. Za 300 milionů korun by měla dorazit první várka modernizovaných vozů řady Bp.

Dluhy obnovu zbrzdí

Průměrné stáří drážních vozidel za posledních pět let kleslo o více než sedm let. Modernizace, která má přinést cestujícím větší komfort a drahám více zákazníků, přináší i negativa - velké zadlužení národního dopravce.

To loni dosáhlo celkové výše 34,4 miliardy korun včetně ČD Cargo, samotné České dráhy dluží přes 28 miliard korun. „Zadlužení firmy by mělo letos kulminovat,“ řekl šéf drah Pavel Krtek.

Firma tak musí ročně vynakládat téměř miliardu korun jen na splátku dluhů. Loni se jí podařilo vydat další emisi dluhopisů, kterou si podle Krtka rozebraly hlavně německé penzijní fondy a pojišťovny.

Pro dráhy znamená nová emise nejnižší úroky za poslední dobu, dluhopisy se splatností 10 let budou refinancovat jiné úvěry, které mají. Firma už dříve uvedla, že dál se zadlužovat nechce, počítá totiž i s velkou finanční injekcí za chystaný převod nádraží.

Autor:
  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Sněhová kalamita na D1 se opakovat nebude, slibuje nový šéf silničářů

Nově jmenovaný ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl chce veškeré stavební práce na dálnici D1 ukončit k 30....

Další žaloba na Boeing. Piloti Southwest Airlines chtějí 100 milionů dolarů

Piloti americké letecké společnosti Southwest Airlines ženou výrobce letadel Boeing k soudu. Požadují 100 milionů...

RegioJet si půjčí půl miliardy na nové vlaky, podruhé vydá dluhopisy

RegioJet si půjčí dalších pět set milionů korun na nákup nových vagonů pro posílení páteřní linky z Prahy do Ostravy,...

Premium

Hledání důvodu sesuvu na D8 se dostalo do patu. Pro obě strany je to úspěch

Šest let vyšetřování a miliony korun utracené za posudky. Ani nejnovější revizní takzvaný superposudek však na viníka...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz