Diskuze

Extrémní proudění prohání letadla nad Atlantikem, čas letu krátí až o hodinu

Bouře Ciaran, která právě bičuje západní Evropu, zasahuje až do vysokých vrstev atmosféry. Pomáhá tak letadlům z Ameriky létat nadzvukovými rychlostmi a zkrátit dobu letu do Evropy i o hodinu.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J47a63n 19Š53m25í39d69a

3. 11. 2023 11:00

Mrkněte na "Flight 24" a ohromí vás pohled na obrovskou masu letů v reálném čase. Nad Evropou, mezi ní a Severní Amerikou je "kovový deštník". Je to tak správně? Tento byznysu se podrobující, drancující vývoj se mi nelíbí...

0 0
možnosti
PK

A letadla, která letěla opačným směrem, letěla min. o hodinu déle.

0 0
možnosti

Ne nutně, trasa opačným směrem se těmto konkrétním jetstreamům vyhýbá. Takže ano, je delší, ale není to tak, že by letadla letěla proti větru.

0 0
možnosti
LD

American Airways neexistují. Jsou to American Airlines. A let 186 rozhodně nebyl AA, ale British Airways (BA). Pan pisálek se asi nechal oblbnout codesharingem a plete jablka a hrušky.

2 0
možnosti

Pokud bychom to brali jako v článku, tak se vlastně i já teď pohybuji nadzvukovou rychlostí a vlastně i podstatným zlomkem rychlosti světla. A to prosím sedím u počítače v pokoji!

5 0
možnosti
AH

Ano, sedíte a vlastně se pohybujete rychlostí necelých 1700 km/h, tudíž nadzvukově

2 0
možnosti
PV

Jeste cekam, ze tu napisi, ze aerodynamicky tresk zpusobeny touto nadzvukovou rychlosti rozbiji okynka ponorkam o temer 15 km nize.

4 0
možnosti

Cituji: Jet stream působí i na zvuk. Pokud „letí“ po proudu, šíří se rychlostí daleko větší než v bezvětří na úrovni hladiny moře (to jsou v kostce ony normální podmínky). Přestože dopravní letadla tedy někdy létají rychlostmi, které jsou proti tabulkám nadzvukové, je to hluboko pod rychlostí, kterou se šíří zvuk okolo nich. Žádný „sonický třesk“, průvodní efekt překročení rychlosti zvuku, tak nemůže nastat.

Z redakce si někdo vystřelil. Rychlost zvuku se samozřejmě počítá k okolnímu prostředí. Tudíž pokud se okolní prostředí pohybuje rychlostí 250 km/h a letadlo letí 1000 km/h, tak se letadlo vůči zemi může pohybovat rychlostí 1250 km/h, ale vůči okolnímu vzduchu je to pořád jen 1000 km/h, tedy podzvuková rychlost. Je třeba rozlišovat Ground Speed, True Air Speed a Indicated Air Speed. Všechny se mírně liší a jedině True Air Speed uvádí skutečnou rychlost letadla vůči okolnímu prostředí.

7 0
možnosti
JD

No mírně liší ... v hladině se IAS a GS liší celkem dost :-)

0 0
možnosti
VP

Jak už psal pan Hrnčiřík, ta letadla se reálně nepohybují rychlostí zvuku jednoduše proto, že toho nejsou schopna.

8 0
možnosti
AH

Na twitteru to někdo postoval se slovy "že v A350 by mu to nevadilo, ale v B747 by z toho měl asi strach"

10 0
možnosti
AH

Ta rychlost, který je v článku označena jako "nadzvuková" v uvozovkách se jmenuje "ground-speed", tedy rychlost vůči zemi. Letadlo, dle budíků v něm, reálně letí rychlostí kolem 900 km/h vůči okolní mase vzduchu, která se pohybuje rychlostí kolem 300 km/h. Proto vznikne výsledek kolem 1200 km/h.

10 0
možnosti
AH

A toto je trochu zavádějící.

"Pomáhá tak letadlům z Ameriky létat nadzvukovými rychlostmi a zkrátit dobu letu do Evropy i o hodinu."

Ta rychlost je nadzvuková, ale v úplně jiném prostředí než se letadlo pohybuje. To je to stejné, jako by u někoho kdo jel po dálnici 160 km/h napsali, že se pohyboval nadzvukovou rychlostí. Teda kdyby jel v kaučuku.

2 1
možnosti
PJ

Pravda, na flightradaru se teď objevují zajímavá čísla.

0 0
možnosti