Cesta vlakem bude jednodušší, dopravci si vzájemně uznají jízdné

  7:40aktualizováno  7:40
Cestující se už zřejmě nebudou muset příliš starat, s jakým dopravcem se přepravují vlakem. Na ministerstvu dopravy je totiž před podpisem dohoda, podle které si všichni železniční dopravci budou uznávat jízdné. Smlouva se ale v první fázi nebude vztahovat na klíčovou trať Praha-Ostrava.
Cestující zřejmě nebudou muset příliš řešit, s jakým dopravcem jedou. (ilustrační foto)

Cestující zřejmě nebudou muset příliš řešit, s jakým dopravcem jedou. (ilustrační foto) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

"Dohoda zatím podepsaná není, ale všichni dopravci se shodli a neměli s tím problém," řekl Lidovým novinám mluvčí resortu Martin Novák.

Uznávání jízdného bude rozdělené do dvou fází. Závazek se bude nejdříve týkat jen firem, které uspějí v tendru na konkrétní trať. "Nyní připravujeme výběrové řízení na obsluhu trati z Prahy do Děčína. Když v něm zvítězí například RegioJet, bude muset uznávat jízdenky Českých drah a naopak," uvedl Novák.

České dráhy nejsou proti. "Pokud to bude spolupráce firem, které budou pod smlouvou v zájmu veřejné služby, tak je to samozřejmě v pořádku, protože v tom případě nejsme přímými konkurenty. Těmi jsme jen do soutěže a posléze už ne," uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.

Souhlasí i společnost RegioJet. "Pokud bude ta dohoda oboustranná, tedy že my budeme uznávat jízdenky ČD a oni zase naše, tak jsme první, kteří se k ní přihlásí," řekl LN mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.

Na trati z Prahy do Ostravy jedno jízdné až později

Vznikající dohoda se ale netýká klíčové trasy Praha-Ostrava, kde si konkurují právě České dráhy a RegioJet. Obě společnosti tu jezdí na své komerční riziko a nejsou pod žádnou smlouvou se státem.

Vyřešit by to měla druhá fáze projektu. "Naše vize je taková, že by se v budoucnu k dohodě přidaly i firmy, které jezdí na riziko beze smlouvy. Byly by totiž samy proti sobě, kdyby tak neučinily," uvedl Novák. Zatím však podle něj není jasné, kdy by k tomu mělo dojít.

Rozdělovat jízdné jednotlivým společnostem by mělo nové účetní centrum, které bude fungovat v rámci ministerstva. Záležet bude především na počtu ujetých kilometrů. Přepočítávání podle ujetých kilometrů se už používá například v integrovaných systémech v městských aglomeracích. Tam si dělí zisky dopravní podnik, České dráhy a soukromí autobusoví dopravci.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Najdete na iDNES.cz