Pondělí 1. června 2020, svátek má Laura
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 1. června 2020 Laura

Dráhy nafouknou railjety. Zaplatí za ně ale 400 milionů navíc

  11:50aktualizováno  11:50
České dráhy zaplatí za nové soupravy Railjet od společnosti Siemens zhruba o 400 milionů korun více, než původně plánovaly. Dopravce totiž mění částečně svoji objednávku: i když nakonec bude mít o jednu soupravu méně, nabídne v nich více sedaček. Od nákupu jednotek za pět miliard ale může ještě couvnout.

Takto mají vypadat nové railjety. | foto: České dráhy

Podle mluvčího Radka Joklíka je důvodem změna konfigurace vlaků kvůli požadavkům německých drah Deutsche Bahn. S nimi ČD jednají o nasazení těchto vlaků mezi Prahou a Hamburkem. "Namísto sedmivozových souprav chtějí v každém vlaku osm vagonů," vysvětlil mluvčí Radek Joklík.

Podle nové dohody tak dráhy koupí osm osmivozových jednotek a sedm sedmivozových. V praxi to znamená o jeden vagon v celkové objednávce navíc. Podle šéfa českého zastoupení Siemens Mobility Jana Maje ale neznamená navýšení o 16 milionů eur (zhruba 400 milionů korun), že jeden vůz navíc bude stát tolik. "Jde o podstatné změny v interiéru i konstrukci vozu. "Úplně například z vlaku mizí Premium Class," vysvětlil Maj. Osmivozové soupravy mají jezdit do Německa, sedmivozové do Rakouska.

Dráhy vypustí nejluxusnější třídu

Nejvyšší a nejdražší třída ve vlaku jezdí u rakouských drah poloprázdná a ČD se ji rozhodly pro své potřeby neobjednat. Namísto toho ji nahradí dalším vagonem první třídy, což je požadavek německé strany. Podle Joklíka tak stoupne celkový počet sedaček ve všech soupravách z 6 752 míst na 7 355. Navíc bude mít každá jednotka v posledním voze víceúčelový oddíl až pro 10 jízdních kol a pro objemná zavazadla. "Tím se ještě zvýší ekonomická výhodnost projektu," tvrdí Joklík.

Dráhy mají se Siemensem uzavřenou smlouvu od loňského září, podpisu předcházelo zkoumání antimonopolního úřadu a silné protesty zejména Škody Transportation. Z nákupu se stalo i politické téma, kritici nákupu považují investici za zbytečný luxus. Například stínový ministr dopravy Milan Chovanec (ČSSD) požaduje, aby dráhy doložily, zda bude nákup vlaků skutečně pro dráhy přínosem a vydělají na něm.

Podle původní smlouvy mají dráhy za jednotky zaplatit pět miliard korun. Dalších 50 až 100 milionů korun budou stát úpravy škodováckých lokomotiv 380, které mají jednotky táhnout. Škoda je ale stále nemá ještě schválené pro provoz, hotová není ani smlouva mezi Siemensem a Škodou.

Podmínkou pro nákup vlaků je pro dráhy smlouva s Deutsche Bahn, ta zatím není podepsaná. Německý dopravce jedná o zajištění dálkových vlaků mezi Prahou a Hamburkem i se společností RegioJet. Dráhy přesto věří, že uspějí. Do konce března mohou nákup ještě zrušit.

Dráhy nakupují vlaky bez veřejné soutěže, využily opci rakouských drah, které neodeberou nakonec tolik vlaků, kolik původně uvažovaly. Rakouské dráhy ale nákup nových vozů řádně soutěžily.

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Síť pražských barů vyzývá zákazníky, ať nešetří na spropitném

Iniciativa #milujemevino kolem pražských vinných barů Vinograf vyzývá k diskusi o odměnách hostů pro personál...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Na Jadran od června i letecky. Smartwings obnovují linku do Splitu

Letecká společnost Smartwings začne obnovovat provoz, od 10. června plánuje spustit lety do chorvatského Splitu. V...

Uber naštval lidi i charitu. Zlikvidoval tisíce funkčních elektrokol

Alternativní přepravce Uber zničil tisíce elektrických kol a skútrů poté, co prodal firmu na sdílení jízdních kol a...

Aerolinky prodávají letenky i na lety, u kterých vědí, že nebudou

Letecké společnosti ruší cestujícím lety na červen, často hned po zakoupení letenky. Prodávají letenky i do zemí, kam...

Vrátit peníze za zrušený let? Nejpomaleji si v tom vede Ryanair

Téměř 85 procent britských zákazníků, kteří požadovali vrácení peněz za zrušený let od letecké společnosti Ryanair,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz