Dráhy nafouknou railjety. Zaplatí za ně ale 400 milionů navíc

  11:50aktualizováno  11:50
České dráhy zaplatí za nové soupravy Railjet od společnosti Siemens zhruba o 400 milionů korun více, než původně plánovaly. Dopravce totiž mění částečně svoji objednávku: i když nakonec bude mít o jednu soupravu méně, nabídne v nich více sedaček. Od nákupu jednotek za pět miliard ale může ještě couvnout.

Takto mají vypadat nové railjety. | foto: České dráhy

Podle mluvčího Radka Joklíka je důvodem změna konfigurace vlaků kvůli požadavkům německých drah Deutsche Bahn. S nimi ČD jednají o nasazení těchto vlaků mezi Prahou a Hamburkem. "Namísto sedmivozových souprav chtějí v každém vlaku osm vagonů," vysvětlil mluvčí Radek Joklík.

Podle nové dohody tak dráhy koupí osm osmivozových jednotek a sedm sedmivozových. V praxi to znamená o jeden vagon v celkové objednávce navíc. Podle šéfa českého zastoupení Siemens Mobility Jana Maje ale neznamená navýšení o 16 milionů eur (zhruba 400 milionů korun), že jeden vůz navíc bude stát tolik. "Jde o podstatné změny v interiéru i konstrukci vozu. "Úplně například z vlaku mizí Premium Class," vysvětlil Maj. Osmivozové soupravy mají jezdit do Německa, sedmivozové do Rakouska.

Dráhy vypustí nejluxusnější třídu

Nejvyšší a nejdražší třída ve vlaku jezdí u rakouských drah poloprázdná a ČD se ji rozhodly pro své potřeby neobjednat. Namísto toho ji nahradí dalším vagonem první třídy, což je požadavek německé strany. Podle Joklíka tak stoupne celkový počet sedaček ve všech soupravách z 6 752 míst na 7 355. Navíc bude mít každá jednotka v posledním voze víceúčelový oddíl až pro 10 jízdních kol a pro objemná zavazadla. "Tím se ještě zvýší ekonomická výhodnost projektu," tvrdí Joklík.

Dráhy mají se Siemensem uzavřenou smlouvu od loňského září, podpisu předcházelo zkoumání antimonopolního úřadu a silné protesty zejména Škody Transportation. Z nákupu se stalo i politické téma, kritici nákupu považují investici za zbytečný luxus. Například stínový ministr dopravy Milan Chovanec (ČSSD) požaduje, aby dráhy doložily, zda bude nákup vlaků skutečně pro dráhy přínosem a vydělají na něm.

Podle původní smlouvy mají dráhy za jednotky zaplatit pět miliard korun. Dalších 50 až 100 milionů korun budou stát úpravy škodováckých lokomotiv 380, které mají jednotky táhnout. Škoda je ale stále nemá ještě schválené pro provoz, hotová není ani smlouva mezi Siemensem a Škodou.

Podmínkou pro nákup vlaků je pro dráhy smlouva s Deutsche Bahn, ta zatím není podepsaná. Německý dopravce jedná o zajištění dálkových vlaků mezi Prahou a Hamburkem i se společností RegioJet. Dráhy přesto věří, že uspějí. Do konce března mohou nákup ještě zrušit.

Dráhy nakupují vlaky bez veřejné soutěže, využily opci rakouských drah, které neodeberou nakonec tolik vlaků, kolik původně uvažovaly. Rakouské dráhy ale nákup nových vozů řádně soutěžily.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Najdete na iDNES.cz