S pilotním provozem začne od neděle státní podnik CENDIS. Systém umožní cestujícím jezdit na jednu jízdenku s více dopravci za stejnou cenu. Jednotné jízdenky by měly vyřešit současnou situaci, kdy si cestující musí kupovat samostatné jízdenky podle dopravce, se kterým právě jedou. Vlastní jízdenky budou dopravci prodávat i nadále.
„Výhodou OneTicket je, že lidé nemusí znát tarify a podmínky jednotlivých dopravců. Jednotná jízdenka půjde také jednoduše vrátit. Navíc ochrání práva cestujících, kteří například v případě velkého zpoždění, třeba kvůli poruše, mají nárok na asistenci a finanční kompenzaci, i když jeli s více dopravci,“ uvedl mluvčí státního podniku CENDIS Martin Opatrný.
Pilotní půlroční projekt má hlavně odhalit možné problémy a chyby v systému, aby se stihly „vychytat“ do doby spuštění ostrého provozu. Ceny jízdenek budou nastavovány podle jednotného tarifu vytvořeného státem. Jízdenky od dopravců tak mohou být i cenově výhodnější, ovšem budou vázány pouze na spoje dané dopravní společnosti.
Do zkušebního provozu se zapojí pět dopravců z Česka i zahraničí, kteří na vytipovaných tratích nyní působí. Jde o České dráhy, Arrivu, RegioJet, Die Länderbahn CZ a GW Train Regio. Jednotná jízdenka bude platit na celkem 237 kilometrech a v 52 stanicích. Tratě ministerstvo i CENDIS vybrali záměrně na západě a severu Čech, protože tam jezdí více dopravců.
Tam i zpět na jeden lístek
V prvních týdnech bude možné koupit pouze papírovou jízdenku, a to na pokladnách nebo ve vlacích zúčastněných dopravců. Během léta má přibýt i možnost nákupu elektronické jízdenky přes e-shop nebo mobilní aplikaci.
Na Slovensko zamířily první vlakové spoje zastavené kvůli koronaviru |
Systém OneTicket podle Opatrného nabídne cestujícím možnost nákupu jedné jednosměrné i zpáteční jízdenky pro cestu po železnici bez ohledu na počet dopravců, kteří na trase jezdí.
K dispozici budou také traťové a síťové jízdenky. Jednotná jízdenka bude mít i svůj věrnostní systém, který nabídne čtvrtinovou slevu na nákup jízdného. Ten budou moci cestující využívat od prosince.
Ministerstvo dopravy na vývoji systému spolupracuje s firmou CENDIS, kterou úřad v minulosti zřídil právě pro vývoj informačních agend v dopravě. V první fázi stát připravuje jednotný tarif pro cestování na železnici, později by se měl rozšířit i například na spoje integrovaných dopravních systémů, tedy včetně autobusů.