Ilustrační snímek. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Zboží častěji cestuje vlakem, v kamionech chybí šoféři

  • 101
Loňské období konjunktury přálo všem druhům dopravy. Jen kamiony jezdily za hranice méně. Část zakázek totiž přebírá nákladní doprava na železnici.

Přepravní obory zažily v ­minulém roce nebývalý růst. Zvýšily se počty cestujících na železnici i v autobusech. Významné oživení zažívá podle statistik ministerstva dopravy i nákladní železniční doprava, která od kamionů přebírá část přepravy za hranice.

KOMENTÁŘ: Ťok dal dopravě stabilitu, kterou nikdy nepoznala

Přestože přesun zboží z kamionů na železnici podporují všechny evropské státy včetně Česka, nestojí za současným trendem úspěch dopravní politiky, ale mnohem prozaičtější věc. Firmám totiž došli šoféři kamionů.

„Část kamionové přepravy do Hamburku se nyní přesouvá na železnici. Na rozdíl od řidiče kamionů, který odveze jeden kontejner nebo jednu soupravu, má vlak kapacitu 46 čtyřicetistopých kontejnerů, nebo 92 dvacetistopých. Jeden vlak tak nahradí řádově padesát nákladních aut,“ řekl MF DNES Pavel Kanka ze společnosti Metrans, která se specializuje na kontejnerovou přepravu. Nákladní vlaky loni celkem přepravily téměř 99 tisíc tun zboží, což je nejlepší výsledek za posledních deset let.

Naopak přeshraniční kamionová doprava zažívá nejslabší rok od vstupu Česka do Evropské unie v ­květnu roku 2004. Přestože celkový objem přepravy vzrostl čtyřprocentním tempem na téměř 480 milionů tun zboží, objem přeshraniční přepravy na delší vzdálenost meziročně klesl o 18 procent. Růst táhla vnitrostátní doprava.

Železniční versus silniční doprava

Čeští šoféři totiž stále více ztrácejí zájem o časově náročnou práci v­ dálkové přepravě a buď opouštějí oblast spedice úplně, nebo přechází na kratší vnitrostátní trasy, vysvětlil generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Tuzemské dopravce tak stále častěji nahrazují firmy z Polska, Rumunska, Bulharska nebo Litvy.

Díky kůrovcovému dříví

Za mimořádným nárůstem výkonů železničních dopravců stojí mimo jiné potřeba odvážet dřevo zbylé po kůrovcové kalamitě. „Mezi roky 2016 a 2018 ČD Cargo zdvojnásobilo objem přepraveného dřeva,“ uvedl Tomáš Tóth, výkonný ředitel nákladního dopravce patřícího do skupiny Českých drah.

Spolu s kůrovcovým dřívím se vozilo více komodit pro metalurgický a ­hutnický průmysl, jako je hnědé a ­černé uhlí nebo železo. Trend rostoucích potřeb tuzemského průmyslu a s tím související nárůsty přepravy jsou podle Tótha vidět od posledního kvartálu předloňského roku a přetrvávají do současnosti.

Dařilo se rovněž přepravě cestujících, v tuzemských vlacích meziročně přibylo přes šest a půl milionu nových pasažérů. Mezi roky 2016 a ­2017 přitom bylo tempo meziročního růstu zhruba poloviční.

Babiš chválí končícího Ťoka. Neřekl, zda navrhne i odvolání Novákové

Ještě více v celkových počtech rostla autobusová doprava, které po řadě let poklesů vloni přibylo na deset milionů cestujících. Zejména u autobusů stojí za tímto zvýšením státem zavedené slevy pro důchodce a studenty. Ty sice přitáhly více cestujících také na železnici, ale hlavní důvod nárůstu čísel zůstává podle oslovených expertů jinde.

„Ukazuje se, že klíčová je kvalita veřejné dopravy – a to jak komfort vozidel, tak četnost spojů. To přitahuje lidi daleko více,“ uvedl Miroslav Vyka ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Autobusům pomohl Flixbus

Nárůsty cestujících na železnici nejsou plošné, ale soustřeďují se na tratích, kde se podařilo zlepšit přepravní podmínky. Podle Vyky tímto způsobem loni významně posílila trať mezi Prahou a Plzní, kde jezdí více rychlíků a která kopíruje dřívější nárůst cestujících na lince mezi hlavním městem a Českými Budějovicemi po nasazení takzvaných Jižních expresů. Stejně tak se projevilo zavedení railjetů Českých drah a ­rozšíření počtu spojů konkurenčního RegioJetu na trase mezi Prahou a Brnem a pokračováním do Rakouska.

V autobusové dopravě nejvíce rostla mezinárodní přeprava. V té se počet cestujících zvýšil o více než čtvrtinu na 4,2 milionu. Nárůst odborníci spojují s příchodem německého Flixbusu na trh nebo s­ rozšířením nabídky spojů Leo Expressu.