Výrok soudu tak zatlouká další hřebík do pomyslné rakve severočeské autostrády: jak MF DNES informovala v předchozích dnech, dálnice se ve čtvrtek 5. srpna téměř jistě ocitne na černé listině staveb, které se příští rok kvůli škrtům v rozpočtu zastaví (více čtěte v tomto článku).
V případě D8 by se situace dala zachránit, kdyby se narychlo podařilo vyřešit všechny spory s ekology. Jenže to je po čtvrtečním výroku soudu prakticky vyloučeno. Až do prosince se totiž kvůli němu nebudou smět vydávat žádná nová stavební povolení. V návaznosti na to tak nejspíš stát odepíše či přesune jinam peníze na další úseky D8 a stavba se definitivně příští rok začne utlumovat.
A aby toho nebylo málo, Děti Země v pátek podaly další, v pořadí jednadvacátou žalobu proti dálnici. Tentokrát na část křižovatky Bílinka, která měla být hotová v příštím roce.
Ekologové tvrdí, že bylo nezákonně vydáno stavební povolení na dvě přeložky a část křižovatky. Chtějí proto stavební řízení přerušit a dokumentaci uvést do pořádku.
Čtvrteční zrušení územního rozhodnutí pro D8 de facto znamená, že nynější vytyčená trasa přes České středohoří neplatí. Územní rozhodnutí totiž určuje umístění stavby v terénu a za jakých podmínek zde autostráda smí být.
Žalobu vůči němu Děti Země podaly už v roce 2003. Po soudu mimo jiné chtěly, aby potvrdil, že vyřazení 3,5 kilometru dlouhého tunelu Kubačka (což byla jimi prosazovaná varianta trasy) z veřejného projednávání bylo nezákonné.
Bude se čekat na nové územní řízení?
Poslední úsek dálnice se začal stavět v roce 2007, ale krajský soud rozhodl až nyní. Sedm let stará žaloba tak vlastně dálnici vrací na začátek. Co se nyní bude dít, přitom netuší ministerstvo dopravy, krajský úřad ani Děti Země.
"To vám teď neřeknu," řekl v pátek Miroslav Patrik z Dětí Země s tím, že může proběhnout i zcela nové územní řízení, které by muselo být vydáno pro celou dálnici. "Minimálně do konce roku se ale nebudou smět vydávat žádná nová stavební povolení," tvrdí Miroslav Patrik.
V případě nového územního plánu prý zatím ani neví, co by v něm Děti Země požadovaly. "Teď se staví, ale všechno je už někde úplně jinde. To je celý problém systému schvalování. Když se chceme řízení účastnit, tak nemůžeme, a co teď po sedmi letech," říká Patrik.
Rozhodnutí soudu nicméně neznamená, že se na dálnici staví načerno a že by snad v krajním případě hrozilo bourání. Všechna dosud vydaná stavební povolení, která nebyla napadena žalobou, jsou platná.
Ze šesti dávných námitek Dětí Země proti územnímu plánu krajský soud uznal dvě: že ekologové neměli možnost namítat, jaká negativa trasa dálnice přinese, a že povolení bylo vydáno přesto, že nebyla povolena výjimka ze zákona k zásahu do biotopu zvláště chráněných živočichů.
Za vše mohou úředníci, tvrdí ekologové
"Sice jsme spokojeni, že soud uznal alespoň dvě námitky a územní rozhodnutí zrušil, ale mnohá jeho tvrzení jsou nelogická a chaotická. A zřejmě vůbec nepřihlédl k výsledku šetření ombudsmana a dalším důkazům," řekl Miroslav Patrik.
Jako příklad uvedl tvrzení soudu, že neexistují důkazy o tom, že současná trasa se třemi tunely byla podle zákona zveřejněna tak, aby se k ní občané mohli vyjádřit.
"Soud míní, že pracovní jednání pozvaných státních byrokratů je stejné jako setkání občanů. To by pak ale lidé v celé republice museli dostat stejnou pozvánku jako úředníci," míní Patrik. Proto stejně jako ombudsman trvá na tom, že trasa dálnice byla zvolena nezákonně.
Hlavními viníky zrušení územního rozhodnutí jsou podle Dětí Země lovosický stavební úřad, který stavební povolení protizákonně vydal, a krajský úřad, který ho posvětil.
Ten v pátek rozhodnutí soudu nekomentoval. "Rozsudek jsme dostali teprve dnes a seznamují se s ním úředníci. Naše stanovisko zveřejníme příští týden," sdělila pouze mluvčí Magdalena Hanáčková.
Čas potřebuje i ministerstvo dopravy. "Vyjádříme se, až nám bude rozhodnutí doručeno, a budeme situaci řešit s hejtmankou, až ministr Bárta v pátek pojede do Ústeckého kraje," poznamenal mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Nikdo však netuší, kolik žalob týkajících se D8 Děti Země ještě vyhrají a kde se bude nebo nebude moci stavět. Naděje, že evropské peníze pro dálnici z Operačního programu doprava nebudou přesunuty na autostrády, kde se stavět smí, je tak stále menší.