V Nizozemsku otevřeli plastovou cyklostezku. Z plastů mohou být i silnice

  12:17aktualizováno  12:17
Plasty, které zamořují oceány, našly nové využití. Tři nizozemské firmy z nich postavily vůbec první plastovou cyklostezku. V budoucnosti by se měly objevit také umělohmotné silnice, po kterých by se proháněla auta i kamiony.

U nizozemského města Zwolle slavnostně otevřeli třicet metrů nové cyklostezky. Za jiných okolností by si ji nikdo ani nevšiml, tato je však unikátní. Skládá se z dutých prefabrikátů, které odvádějí vodu a mohou skrýt nejrůznější kabely. Nejzajímavější je však fakt, že je vyrobena z recyklovatelných plastů, vylovených z oceánů.

Za projektem PlasticRoad stojí společnosti KWS, Wavin a petrochemický obr Total, které spojily síly s neziskovými organizacemi Cradle to Cradle a The Ocean Cleanup. 

Fotogalerie

Jejich záměrem je snížit objem plastového odpadu v oceánech, kde každoročně skončí osm milionů tun plastu, což začíná být čím dál vážnější problém pro životní prostředí.

Plastová cyklostezka je zatím pilotním projektem, který se nyní bude testovat v praxi. Pokud se osvědčí, může se rozšířit i do dalších míst.problém pro životní prostředí.každoročně skončí osm milionů tun plastu, což začíná být čím dál vážnější 

„Velmi nás těší, že po dlouhém období designu, vývoje a testování se projekt PlasticRoad stává skutečností. Přiblížili jsme se jím vizi trvale udržitelného světa,“ uvedli Anne Koudstaal a Simon Jorritsma z iniciativy PlasticRoad. Protože se plastová cyklostezka staví z hotových dílů jako stavebnice, je její výstavba o 70 procent rychlejší a cena zhruba o polovinu nižší než při výstavbě klasické silnice.  

Podle iniciativy PlasticRoad však unikátní technologické řešení neskončí jen u výstavby cyklostezek. Z plastů by se v budoucnu mohly konstruovat také silnice pro automobily. Potenciál využití je obrovský, protože na celém světě je odhadem 40 milionů kilometrů komunikací.

Cyklostezka z umělé hmoty.

Stezku zpevňuje vrstva jemného štěrku. Použitý plast pochází ze 70 procent z recyklátu, zbytek tvoří polypropylen. Testovací dráha obsahuje plast, ze kterého by šlo vyrobit 218 000 plastových kelímků. Vynálezci slibují, že plastová cyklostezka vydrží dvakrát až třikrát déle než její klasická obdoba. Své vlastnosti si stezka zachová při teplotách od -40 do 80 stupňů Celsia.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

Zvedněte ceny. RegioJet zažaloval Flixbus kvůli cenám pod náklady

Mezi Libercem a Prahou jezdí autobusy společností Flixbus a RegioJet.

Dlouhodobý spor o ceny jízdenek mezi německým autobusovým dopravcem Flixbus a tuzemským RegioJetem skončil u soudu....

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Najdete na iDNES.cz