Jihoafrická firma staví silnice z plastových láhví, jsou prý odolnější

  11:11aktualizováno  11:11
Na opravu silnic v Jihoafrické republice používá společnost Shisalanga Construction plastové láhve od mléka. Snaží se tak pomoci zemi, ve které většina recyklovatelných materiálů končí na skládkách. Silnice z plastu jsou podle firmy odolnější vůči vodě i extrémním teplotám. Plastový asfalt má ale i svá proti.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Od srpna opravila jihoafrická firma Shisalanga Construction 400 metrů silnice na předměstí metropole Durban. Použila při tom množství recyklovaného materiálu, který je roven 40 tisícům dvoulitrových plastových láhví od mléka.

Plast nahrazuje v asfaltu zhruba šest procent pojiva. Jde o polyetylen s vysokou hustotou, který se běžně používá na výrobu víček PET láhví nebo na klasické potravinové fólie. Podle CNN každá tuna asfaltu, kterou dělníci společnosti položí, obsahuje zhruba 118 až 128 láhví.

Kdybyste v jihoafrické domácnosti chtěli třídit odpad, s pochopením byste se asi nesetkali. Sedmdesát procent recyklovatelných materiálů je v Jihoafrické republice získáváno ze skládek, píše analýza. Jenže plast ze skládky je kontaminovaný a nekvalitní, to znamená hůř recyklovatelný i finančně náročnější na recyklaci.

Ze skládky jsou materiály následně odváženy jen v tom případě, pokud mají sloužit dalším účelům. I přesto má plastový asfalt budoucnost, tvrdí firma.

Pro a proti

Společnost Shisalanga totiž věří, že plastové silnice vydrží delší dobu, než je jihoafrický průměr dvacet let. Směs je podle firmy odolnější vůči vodě i teplotním extrémům. Nový asfalt má vydržet až sedmdesátistupňová vedra a naopak přečkat teploty až 22 stupňů pod nulou.

Má to ale háček. Během výroby plastového asfaltu totiž mohou vznikat karcinogenní plyny. Jakmile se navíc silnice začnou opotřebovávat, je pravděpodobné, že se do vzduchu začnou uvolňovat mikroplasty. Takové obavy zaznívaly už v době, kdy plastové silnice začala stavět Indie.

Právě tam princip plastového asfaltu vymyslel a nechal si patentovat dr. Rajagopalan Vasudevan, podobné silnice se staví také v Indonésii, Velké Británii i Spojených státech. 

Zatím se v Indii plastové silnice osvědčily. Například ulice postavená v Dillí v roce 2002 za pomoci levného pojiva vyrobeného z drceného odpadního plastu zvládla povodeň, monzuny, opakující se vlny vedra i nekonečný proud automobilů, aniž by se na ní objevila byť jen jediná prasklina, uvedl The Guardian.

Silnice z plastu pro každého

Podle Jihoafrické silniční federace je stav silnic v Jihoafrické republice v kritickém stavu. Nerovnosti a výmoly na cestách stojí účastníky silničního provozu podle federace odhadem 3,4 miliard dolarů ročně. Tato částka se skládá z oprav vozidel i z léčby lidí po nehodách způsobených výmoly.

Společnost Shisalanga nyní zažádala jihoafrickou národní silniční agenturu (SANRAL), aby mohla použít 200 tun plastového asfaltu na hlavní dálnici v zemi mezi Durbanem a Johannesburgem. Firma nyní čeká na schválení. Pokud plastový asfalt bude splňovat přísné parametry agentury, je možné, že se technologie rozšíří po celé zemi.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autor:
  • Nejčtenější
Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Byznys třída v letadlech by měla být zakázána, říká šéf Wizz Airu

Šéf nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air Jozsef Varadi prohlásil, že byznys třída by měla být v letadlech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Legendární reklama na Kofolu se poprvé výrazně mění. Letos má nový konec

Reklama na Kofolu se „zlatým“ prasátkem dostala v letošním provedení nový konec. Pointa se tak od setkání s živým...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Jamie Oliver popadl druhý dech. Otevírá nový koncept levnějších restaurací

Pouhých šest měsíců poté, co Jamiemu Oliverovi zbankrotovalo britské restaurační impérium, oznámil slavný šéfkuchař...

Premium

Kinosály od Disneyho? USA zbourají antimonopolní bariéry ve filmovém průmyslu

Americké ministerstvo spravedlnosti požaduje zrušení vyhlášky, která od roku 1948 omezuje moc velkých filmových studií....

Cena ropy výrazně roste. Může za to dohoda OPECu i jednání mezi USA a Čínou

Ceny ropy se ve čtvrtek výrazně zvýšily, zhruba o dvě procenta. K růstu přispěla zpráva, že Organizace zemí...

Disneyho streamování napadli hackeři. Prodávají kradené předplacené účty

Streamovací služby jsou na vzestupu, počet uživatelů Netflixu či HBO Go neustále stoupá a své místo si v této oblasti...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz