V Nizozemsku otevřeli plastovou cyklostezku. Z plastů mohou být i silnice

  • 126
Plasty, které zamořují oceány, našly nové využití. Tři nizozemské firmy z nich postavily vůbec první plastovou cyklostezku. V budoucnosti by se měly objevit také umělohmotné silnice, po kterých by se proháněla auta i kamiony.

U nizozemského města Zwolle slavnostně otevřeli třicet metrů nové cyklostezky. Za jiných okolností by si ji nikdo ani nevšiml, tato je však unikátní. Skládá se z dutých prefabrikátů, které odvádějí vodu a mohou skrýt nejrůznější kabely. Nejzajímavější je však fakt, že je vyrobena z recyklovatelných plastů, vylovených z oceánů.

Za projektem PlasticRoad stojí společnosti KWS, Wavin a petrochemický obr Total, které spojily síly s neziskovými organizacemi Cradle to Cradle a The Ocean Cleanup. 

Jejich záměrem je snížit objem plastového odpadu v oceánech, kde každoročně skončí osm milionů tun plastu, což začíná být čím dál vážnější problém pro životní prostředí.

Plastová cyklostezka je zatím pilotním projektem, který se nyní bude testovat v praxi. Pokud se osvědčí, může se rozšířit i do dalších míst.problém pro životní prostředí.každoročně skončí osm milionů tun plastu, což začíná být čím dál vážnější 

„Velmi nás těší, že po dlouhém období designu, vývoje a testování se projekt PlasticRoad stává skutečností. Přiblížili jsme se jím vizi trvale udržitelného světa,“ uvedli Anne Koudstaal a Simon Jorritsma z iniciativy PlasticRoad. Protože se plastová cyklostezka staví z hotových dílů jako stavebnice, je její výstavba o 70 procent rychlejší a cena zhruba o polovinu nižší než při výstavbě klasické silnice.  

Podle iniciativy PlasticRoad však unikátní technologické řešení neskončí jen u výstavby cyklostezek. Z plastů by se v budoucnu mohly konstruovat také silnice pro automobily. Potenciál využití je obrovský, protože na celém světě je odhadem 40 milionů kilometrů komunikací.

Cyklostezka z umělé hmoty.

Stezku zpevňuje vrstva jemného štěrku. Použitý plast pochází ze 70 procent z recyklátu, zbytek tvoří polypropylen. Testovací dráha obsahuje plast, ze kterého by šlo vyrobit 218 000 plastových kelímků. Vynálezci slibují, že plastová cyklostezka vydrží dvakrát až třikrát déle než její klasická obdoba. Své vlastnosti si stezka zachová při teplotách od -40 do 80 stupňů Celsia.