Amsterdam otvírá podzemní gigaparkoviště pro kola. Pojme jich sedm tisíc

  • 35
Nizozemský Amsterdam se už 26. ledna zbaví spousty nevzhledných jízdních kol, která léta stála v blízkosti tamějšího hlavního nádraží. Právě totiž finišuje čtyřletý projekt za 60 milionů eur, což je v přepočtu 1,4 miliardy korun. Díky němu se tato kola dostanou z očí, nové parkoviště jich totiž pojme až sedm tisíc.

Nizozemsko je dlouhodobě známé pro svou kvalitní cyklistickou infrastrukturu, nová parkovací plocha tento fenomén posouvá ještě o něco dál. Nejde sice o tu největší parkovací plochu pro kola na světě, ale minimálně jednu zcela unikátní vlastnost má. Nachází se totiž pod vodou, jak informovala agentura Bloomberg.

Výstavba nové parkovací plochy je součástí většího množství změn, které se v posledních letech před amsterdamským hlavním nádraží odehrávaly. Architekti zde poskytli více prostoru chodcům i cyklistům, na inovace naopak doplatili motoristé. Stavební úpravy místa započaly už v roce 2017, jejich součástí bylo i vypuštění vody z jezera u stanice z konce devatenáctého století, která nyní stojí na třech uměle vytvořených ostrovech.

Nová garáž pro kola bude pro zájemce k dispozici po dobu prvních 24 hodin zdarma a každých dalších 24 hodin vyjde cyklistu na 1,35 eura (asi 32 korun). Amsterdamská radnice chce takto více lidí motivovat k tomu, aby pro dojíždění do nizozemského hlavního města využívali výhradně vlak a následnou jízdu na kole po přepravu ve městě.

Cyklistika jako dlouholetý trend

Nyní se cyklistická přeprava podílí na celkové dopravě po městě 32 procenty a tamější politici by tento trend do budoucna ještě rádi posílili. Slibují si od toho i příznivější dopady na klima i plynulejší propojení cyklistické infrastruktury na železniční dopravu.

Podobné projekty jsou stále častější napříč celým Nizozemskem.Obrovská parkovací plocha pro jízdní kola se nachází v Utrechtu, které je čtvrtým největším nizozemským městem. Zde se tento druh přepravy podílí na celkové dopravě po městě 51 procenty. Odborníci ale dodávají, že pro snížení počtu automobilů ve městech to nestačí.

„Nové údaje z Amsterdamu i dalších nizozemských měst ukazují, že pro snížení počtu automobilů v ulicích je toho potřeba udělat mnohem víc. Jde také o vysoce efektivní a frekventovaný systém veřejné dopravy,“ uvedla agentuře Bloomberg Meredith Glaserová, která je výkonnou ředitelkou asociace Urban Cycling Institute.

Nové nizozemské parkoviště pro kola plní i další důležitou roli. Pomáhá totiž zabránit tomu, aby zaparkovaná kola v ulicích zatěžovala město. Dlouhá léta se totiž stávalo, že koly byly obestavěny i pouliční lampy, protože volná místa na stojanech nebyla k dispozici.

Ačkoliv se šedesátimilionový výdaj na nové parkoviště může pro některé zdát jako příliš velký, odborníci doplňují, že v případě Amsterdamu jde o rozumnou investici. „Ve srovnání s jinými investičními projekty nebo třeba s výdaji na rozšiřování dálničních úseků jde jen o malou kapku v moři,“ uzavřela pro agenturu Bloomberg Meredith Glaserová.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz