Dráhy mohou jezdit bez soutěže o 5 let déle. Musí ale koupit nové vlaky

  12:48aktualizováno  12:48
Kraje a ministerstvo dopravy mohou o dalších pět let prodloužit smlouvy s Českými drahami na provoz jimi objednávaných vlaků, aniž by musely vypsat výběrové řízení. V praxi tak může mít státní dopravce jistotu smluv až do roku 2024. Dráhy ale musí investovat do vozového parku.

(ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Vyplývá to ze stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) k problematice uzavírání smluv ve veřejné dopravě. České dráhy (ČD) se snaží několik měsíců zejména kraje přesvědčit, aby smlouvy dál prodloužily. „Stávající smlouvy lze prodloužit maximálně o pět let,“ konstatoval ve středu ÚOHS.

Podle názoru antimonopolního úřadu nejde ale smlouvy prodloužit automaticky, podmínkou jsou velké investice Českých drah do vozového parku. „Platí, že k prodloužení smlouvy může dojít, pokud provozovatel veřejných služeb investuje do aktiv, jejichž doba amortizace je výjimečně dlouhá,“ uvedl ÚOHS

Stanovisko ale jasně neříká, podle čeho se hodnotí významnost takových investic a jak velký objem investic je k prodloužení potřeba. „Významnost je třeba posuzovat vzhledem k celkovému majetku nezbytnému k poskytování služeb v přepravě,“ uvádí se ve stanovisku pouze a jako příklad dává úřad investice do kolejových vozidel. 

Kompenzace od státu třináct miliard ročně

Ve hře je hodně peněz. České dráhy ročně dostávají od ministerstva dopravy a krajů celkem přes třináct miliard korun na pokrytí ztrát z provozu těchto vlaků. Až dosud jezdí ČD na většině tratí na základě smluv uzavřených na deset let v závěru roku 2009 za dob úřednické vlády. Smlouvy byly podepsány bez soutěže. 

Už teď je jasné, že kraje ani stát nestihnou většinu smluv přesoutěžit. Za dobu platnosti současné smlouvy proběhly jen dvě soutěže v Libereckém kraji a jedna v Jihočeském, ostatní kraje o tendrech jen mluví. Samostatnou kapitolou je liberalizace ve smlouvách na rychlíky: plán na otvírání trhu je na stole od roku 2010. Za tu dobu proběhla jediná soutěž, kterou ale zrušil tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák. Aktuálně běží soutěž na jednu z nejmenších objednávek: rychlík Plzeň-Most. 

České dráhy už objíždějí kraje a snaží se je přesvědčit k prodlužování smluv. Někde už smlouvy prodloužily, ale jen na část linek, kde ČD nasadily nová vozidla. „O možnosti prodloužit desetileté smlouvy České dráhy s kraji zatím jen diskutují. Je nutné, aby pokračování spolupráce bylo oboustranně výhodné a přinášelo zákazníkům vyšší standard veřejné dopravy. Pokud by k takové dohodě došlo, byla by zcela jistě v souladu s evropskou i českou legislativou,“ řekl mluvčí Radek Joklík.

Kraje se soutěžemi otálejí, i když prokazatelně přinášejí úspory. „Kraje opět hodlají veřejné prostředky vydávat za něco, kde si pomocí soutěže neověřily, zda za požadovaný rozsah a kvalitu platí odpovídající cenu. Nepomáhají deklarace dopravců o zájmu soutěžit. Hledají se způsoby, jak obejít evropskou legislativu, zavírají se oči před příklady ze zahraničí,“ řekl před časem Jan Paroubek ze společnosti National Express.

Soutěže už před časem podpořil šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj. „Z hlediska hospodářské soutěže by bylo výrazně přínosnější, pokud by se o tratě soutěžilo, protože by to mohlo cestujícím přinést kvalitnější služby za stejnou nebo výhodnější cenu,“ uvedl.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Rýn vysychá. Evropská dopravní tepna se možná stane nesplavnou

Náklad na řece Rýn v Kolíně nad Rýnem, Německo (28. listopadu 2018)

Rýn, jedna z nejdelších evropských řek a důležitá přepravní tepna pro mnoho různých druhů zboží, již možná brzy nebude...

Najdete na iDNES.cz