Letoun Boeing 737 Max

Letoun Boeing 737 Max | foto: AP

Boeing 737 MAX je bezpečný a může se vrátit na nebe. Pasažéři se ale nehrnou

  • 54
Dosavadní úpravy letadel Boeing 737 MAX jsou dostatečné na to, aby se tyto stroje do konce letošního roku mohly vrátit do pravidelného provozu. V rozhovoru s agenturou Bloomberg to prohlásil výkonný ředitel Evropské agentury pro bezpečnost letectví EASA Patrick Ky.

Provoz letounů Boeing 737 MAX byl loni v březnu po celém světě zastaven po tragických nehodách v Indonésii a v Etiopii, při nichž zemřelo celkem 346 lidí. Právě evropská agentura EASA byla jedním z klíčových regulátorů, kteří letadlo z bezpečnostních důvodů odstavili.

Po zářijových zkušebních letech EASA nyní provádí závěrečnou kontrolu dokumentů. Návrh směrnice o letové způsobilosti stroje by měla vydat v listopadu, uvedl výkonný ředitel agentury.

Pak bude následovat měsíc veřejného připomínkování a úprava dotčeného softwaru potrvá 20 až 24 měsíců, uvedl Ky. Evropský regulátor ji nejprve žádá u větší verze MAX 10 před jejím uvedením do provozu v roce 2022. Posléze bude úprava provedena také u ostatních verzí stroje.

„Z naší analýzy vyplývá, že je to bezpečné. Dosažená míra bezpečnosti je pro nás dostačující,“ řekl Ky v rozhovoru k uvedení letadel Boeing 737 MAX do provozu v zemích EU.

Boeing letos v lednu kvůli průtahům ve snaze získat povolení regulátorů k obnovení provozu výrobu dalších letadel 737 MAX pozastavil. Problémy kolem těchto strojů už firmu stály více než 18 miliard dolarů, tedy asi 420 miliard Kč.

Návrat stroje do provozu ještě posuzuje americký Federální úřad pro letectví (FAA) a kanadský regulační úřad Transport Canada (TC).

Schválení ze strany agentury EASA je pro celosvětovou podporu letadla vnímáno jako klíčové. Americký regulátor FAA totiž ztratil kvůli potížím s letadlem na prestiži jako lídr v oblasti bezpečnosti leteckého provozu, poznamenala agentura Bloomberg.

Nedostatek pasažérů a letů

Podle hlavního ekonoma Trinity bank Lukáše Kovandy se sice maxy mohou na evropské nebe vrátit ještě před koncem letošního roku, otázkou však je, zda budou mít pro koho létat. 

„Evropa je z globálního hlediska obzvláště citelně zasažena druhou vlnou koronavirové pandemie, takže hrozí, že masivní útlum letecké dopravy na starém kontinentu jen tak neskončí,” říká Kovanda.

Za pád 737 MAX v Indonésii může 9 chyb: Boeing, FAA, mechanici i piloti

„Česká letiště teď mají existenční starosti, aerolinky jim škrtají lety. V letošním druhém čtvrtletí byla zasažena dopady šíření koronavirové nákazy a souvisejících protipandemických opatření vesměs citelně výrazněji než v souhrnu letiště evropská,” dodává Kovanda.

Kromě možné nedůvěry pasažérů se tak Boeing bude muset vypořádat i s nedostatkem pasažérů. „Vše ale záleží na tom, jestli se s tím výrobce zvládne vypořádat. Bezpečnost je ale na prvním místě a musíme si být jistí, že kolem letadla už nejsou další nezodpovězené otázky,“ uzavírá Ky.

30. května 2019

,