Aktivisté tvrdí, že ceny dálnic jsou nadhodnoceny

  10:22aktualizováno  10:22
Stát při plánování nových silnic špatně odhaduje, kolik budou stát. Tvrdí to občanské sdružení Oživení, které srovnalo původně plánované náklady se skutečnými, kolik stát za silnice zaplatil.

Aktivisté si stěžují na ceny dálnic. | foto: Radek Miča, MAFRA

Například výstavba dálnice D11 z Libice nad Cidlinou do Chýště měla stát podle prvních studií 4,15 miliardy korun, nakonec stála o 61 procent více. U úseku dálnice D8 bylo zdražení ještě citelnější: o 133 procent.

Podle členů sdružení je to hlavně proto, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého se velké silniční stavby platí, je předmětem velkých politických obchodů.

"Cena dálnic nebyla prokazatelně dobře vykalkulovaná,“ říká Tomáš Kramár z Oživení. Podle něj to může být i záměrné: jen proto, aby se podařilo dopředu peníze na stavby silnic u politiků získat.

Obě státní instituce, ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zatím s reakcí na analýzu studie čekají. "Informace ze strany sdružení Oživení jsme předali k detailnějšímu prostudování našim odborníkům,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že stavby také prodražují ekologická opatření, která si vyžadují někteří aktivisté. "Už investiční záměr by s nimi ale měl počítat,“ tvrdí Kramár.

Oživení se nelíbí ani to, že například na dálnici D8 má SFDI v rozpočtu zbytečně vysokou rezervu ve výši 2,45 miliardy korun. I když je soutěž již dávno uzavřena. Podle Oživení je to ze dvou důvodů: buď investor počítá s dalším zdražením stavby, nebo jde jen o finanční rezervy, ze kterých se platí příprava dalších staveb. A ty pak už kvůli pokročilé rozpracovanosti nic nezastaví.

Ne vždy ovšem stát odhaduje ceny příliš nízko. Například při stavbě pražského okruhu vyšla odhadovaná cena na stavbu úseku s lahovickým tunelem podstatně dráž, než kolik nabídly firmy v soutěži.

Projekty tak dostávají peníze na stavbu podle nepravdivých dat. "Je to jen otázka politických dohod,“ dodal Kramár. Nesprávně připravené odhady pak mohou vést k prosazení variant vedení dálnic, které jsou ve skutečnosti dražší, než se zdály na papíře.

Na výpočet nákladů má prakticky "monopol“ Ředitelství silnic a dálnic. "Nikdo jiný nemá možnost reálně náklady ověřit,“ dodal Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.

Podle členky dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury a poslankyně Věry Jakubkové je navíc výběr staveb, které budou podpořeny, pro poslance v dozorčí radě jen formalitou. "V rozpočtu je pět set položek, ale dostaneme ho týden před jednáním. To se nedá důkladně pročíst,“ tvrdí Jakubková.

Podle ředitele SFDI Gustáva Slamečky dostanou ovšem členové dozorčí rady materiál 10 pracovních dnů před jednáním. "Dostanou ho stejně jako vláda. Nezaznamenal jsem, že by s tím měli jiní členové problém,“ dodal Slamečka. Fond by měl příští rok rozdělit 90 miliard korun.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Dopis pošta doručí jen jednou týdně. Vybranou zásilku až za tři dny

Ilustrační snímek

Česká pošta šetří, nestíhá tak doručovat včas, a proto plánuje, že některé druhy zásilek bude roznášet méně často než...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Další z rubriky

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

Najdete na iDNES.cz