Aktivisté si stěžují na ceny dálnic.

Aktivisté si stěžují na ceny dálnic. | foto: Radek Miča, MAFRA

Aktivisté tvrdí, že ceny dálnic jsou nadhodnoceny

  • 19
Stát při plánování nových silnic špatně odhaduje, kolik budou stát. Tvrdí to občanské sdružení Oživení, které srovnalo původně plánované náklady se skutečnými, kolik stát za silnice zaplatil.

Například výstavba dálnice D11 z Libice nad Cidlinou do Chýště měla stát podle prvních studií 4,15 miliardy korun, nakonec stála o 61 procent více. U úseku dálnice D8 bylo zdražení ještě citelnější: o 133 procent.

Podle členů sdružení je to hlavně proto, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého se velké silniční stavby platí, je předmětem velkých politických obchodů.

"Cena dálnic nebyla prokazatelně dobře vykalkulovaná,“ říká Tomáš Kramár z Oživení. Podle něj to může být i záměrné: jen proto, aby se podařilo dopředu peníze na stavby silnic u politiků získat.

Obě státní instituce, ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zatím s reakcí na analýzu studie čekají. "Informace ze strany sdružení Oživení jsme předali k detailnějšímu prostudování našim odborníkům,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že stavby také prodražují ekologická opatření, která si vyžadují někteří aktivisté. "Už investiční záměr by s nimi ale měl počítat,“ tvrdí Kramár.

Oživení se nelíbí ani to, že například na dálnici D8 má SFDI v rozpočtu zbytečně vysokou rezervu ve výši 2,45 miliardy korun. I když je soutěž již dávno uzavřena. Podle Oživení je to ze dvou důvodů: buď investor počítá s dalším zdražením stavby, nebo jde jen o finanční rezervy, ze kterých se platí příprava dalších staveb. A ty pak už kvůli pokročilé rozpracovanosti nic nezastaví.

Ne vždy ovšem stát odhaduje ceny příliš nízko. Například při stavbě pražského okruhu vyšla odhadovaná cena na stavbu úseku s lahovickým tunelem podstatně dráž, než kolik nabídly firmy v soutěži.

Projekty tak dostávají peníze na stavbu podle nepravdivých dat. "Je to jen otázka politických dohod,“ dodal Kramár. Nesprávně připravené odhady pak mohou vést k prosazení variant vedení dálnic, které jsou ve skutečnosti dražší, než se zdály na papíře.

Na výpočet nákladů má prakticky "monopol“ Ředitelství silnic a dálnic. "Nikdo jiný nemá možnost reálně náklady ověřit,“ dodal Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.

Podle členky dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury a poslankyně Věry Jakubkové je navíc výběr staveb, které budou podpořeny, pro poslance v dozorčí radě jen formalitou. "V rozpočtu je pět set položek, ale dostaneme ho týden před jednáním. To se nedá důkladně pročíst,“ tvrdí Jakubková.

Podle ředitele SFDI Gustáva Slamečky dostanou ovšem členové dozorčí rady materiál 10 pracovních dnů před jednáním. "Dostanou ho stejně jako vláda. Nezaznamenal jsem, že by s tím měli jiní členové problém,“ dodal Slamečka. Fond by měl příští rok rozdělit 90 miliard korun.