Airbus zastavuje dodávku letadel typu A320neo. Kvůli závadě na motorech

  9:07aktualizováno  9:07
Třicet procent letadel typu A320neo létá s alespoň jedním závadným motorem. Společnost Airbus, která letouny vyrábí, proto ruší dodávky a soustředí se na výměnu vadných kusů. Nejnovější chyba na motorech zhotovených firmou Pratt & Whitney není přitom první, které se společnost dopustila. Problémy s trvanlivostí motorů řešila už v roce 2016.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek)

Společnost Airbus SE uvedla, že téměř třetina jejích letadel typu A320neo je ovlivněna závadou motoru. Některé dodávky letadla byly proto zastaveny. 

„Z celosvětově provozovaných 113 letadel s motory Pratt & Whitney je asi 30 procent vybaveno buď jedním nebo dvěma vadnými motory,“ sdělila v pondělí společnost pro Bloomberg. Problémy se od závad, které již dříve zasáhly tento typ motoru, liší a pocházejí z nejnovějších šarží.

Podle indické nízkonákladové letecké společnosti IndiGo, která je největším zákazníkem letadla, byl evropský výrobce donucen přerušit dodávky A320neo s motory Pratt & Whitney. Zveřejnění nových problémů s motory navíc není pro společnost Airbus o nic příjemnější vzhledem k tomu, že se jedná o jejich nejprodávanější letadlo.

Indigo v neděli prohlásilo, že se potýkalo s výpadky motorů během letu. Piloti se tak museli vracet zpět, a to rovnou ve třech případech. Letecká společnost proto spolupracuje s Pratt & Whitney, aby některé z chybných motorů vyměnila. „Výměna motorů je nejlepším možným opatřením, jak zabránit dalším nehodám,“ řekl mluvčí společnosti IndiGo Ajay Jasra.

Význam A320 pro společnost Airbus, která vyrobí více než 50 letounů měsíčně, je přitom obrovský. Před třiceti lety se díky němu stala vyrovnaným konkurentem, de facto duopolem, společnosti Boeing Co.

Chtěli upevnit postavení na trhu

Na letoun A320 nabídla společnost Airbus tradičně dvě varianty motoru. Zákazníci si mohou vybrat mezi modelem a typem, který ve Francii vybudoval CFM, společný podnik společností General Eletric Co. a Safran SA. Pro Pratt & Whitney představovala zakázka upevnění svého postavení na lukrativním trhu jednopodlažních letadel, které tvoří páteř většiny globálních leteckých společností.

Pratt & Whitney investovala 10 miliard dolarů do turbodmychadla, které je nyní nejdůležitějším produktem. Společnost se pokouší překonat dřívější chyby, včetně problému s chlazením, který počátkem roku 2016 narušil její komerční uvedení na trh, a následné problémy s trvanlivostí a zpožděním dodávek. Společnost se v pátek k současné závadě motoru vyjádřila: „Problém byl izolován na omezené subpopulaci motorů a měl co do činění s okrajem nože kompresového těsnění.“

„Airbus a Pratt & Whitney pracují v úzké spolupráci a budou rychle informovat o novinkách, abychom se vrátili k normálnímu provozu a obnovili dodávky letadel,“ řekl mluvčí společnosti IndiGo.

Prvotní závady u Pratt & Whitney vyvolaly u mnoha zákazníků nedůvěru. Když firma koncem roku 2017 vyhrála několik klíčových objednávek, zdálo se, že se z obtížného období konečně dostává.

Společnost IndiGo minulý týden uvedla, že zrušila některé lety poté, co Evropská agentura pro bezpečnost letectví varovala před novým problémem s motory s tím, že jej vyšetřuje. Letadla, která používají oba postižené motory, musí přestat létat během tří letových cyklů. Letadla s jedním dotčeným motorem jsou zase omezena v letech na delší vzdálenost.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Najdete na iDNES.cz