Firmy ročně vydají podle odborných odhadů asi čtyřicet milionů knižních výtisků. Roční tržby se pak v celém odvětví pohybují kolem čtyř miliard korun. Český trh je specifický malými náklady, ročně ale vychází mnoho titulů.
Za pětinásobný růst cen může podle Císaře hlavně dražší materiál. "Papír, lepidlo či barvivo se většinou nakupují za světové ceny. Knihy se však prodávají v českých korunách," vysvětlil.
Malá a střední nakladatelství i přesto, že se snaží stlačit náklady i kalkulovaný zisk na minimum, nemohou dosáhnout příliš velkého výdělku z vydání jednoho titulu.
"Pokud se jim pak další dva tři tituly nepovedou, dostávají se do platební neschopnosti," řekl Císař.
Daří se proto většinou velkým nakladatelům, kteří mají vytvořený kapitál a mohou některé své tituly dotovat. Průměrné náklady knih ale klesají a nahrazuje je kvantita titulů, kterých loni vyšlo přes 14 tisíc (v roce 2000 jen 12 tisíc).
"Pro malá knihkupectví, která nemají dostatek místa, je pak kniha po třech až čtyřech týdnech stará a už ji nevezmou," řekl Císař. Velké knižní domy na svých pultech však nabízejí několik desítek tisíc titulů.
Například nově otevřený Palác knih Luxor na Václavském náměstí v Praze v nabídce uvádí až 30 tisíc různých knih. Knižní dům Kanzelsberger nabízí více než 20 tisíc titulů.
Průměrný prodejný náklad je podle Císaře u poezie 800 výtisků, beletrie 1000 až 1500. Nejlépe je na tom literatura faktu, kde se počet výtisků pohybuje kolem 3000 tisíc. "Existují však výjimky. Například knihy Michala Viewegha mají náklad až 20 tisíc," dodal Císař.
Na knižním trhu bylo loni podle údajů Národní knihovny více než 3000 nakladatelů. "Reálný počet je ale tak poloviční. Ti, co z trhu odešli, se totiž mnohdy z registru neodhlásí," vysvětlil Císař s tím, že většinu produkce, zhruba 80 procent, zabezpečuje asi 200 vydavatelů.