Zimní obměna šatníků začíná

  • 3
Chladné počasí vyhnalo lidi do obchodů s oblečením a shánějí zimní bundy a další teplé oblečení. Jen v říjnu se podle Českého statistického úřadu tržby prodejců textilu a obuvi zvýšily proti stejnému měsíci loni o 12,4 procenta.

To je nejvyšší číslo v celém maloobchodě, který minulý měsíc zažil růst o pouhé jedno procento.

Výrobci a prodejci obuvi a oblečení se shodují, že lidé čím dál víc nakupují kvalitu. Platí to jak pro společenské oděvy a obuv, tak pro sportovní modely. U letošní zimní kolekce se proto soustředí na propagaci luxusnějších novinek.

"Lidé už nechtějí jen základní bundy nebo lyžařské kalhoty. Čím dál víc chtějí funkční oblečení, tedy takové, které propouští pot nebo brání průniku větru. Díky tomu nám rostou tržby. Pokud jde o ty nejběžnější větrovky a další oblečení v nižších řadách, tam jsme na tom stejně jako loni," říká šéf firmy Hannah Jan Reitspies.

Bundy i za deset tisíc
Zatímco běžná zimní péřovka z tržnice stojí kolem sedmi set korun, značkové modely základní řady, které se liší lepším materiálem a šitím, se dají pořídit kolem dvou tisícovek.

Zimní bunda s "dýchající membránou", tedy odvádějící pot, stojí nejméně šest tisíc korun, ale výjimkou nejsou ani bundy pro expedice za více než deset tisíc. I o tyto výrobky roste zájem a budou zřejmě také hity mezi letošními vánočními dárky.

"Před začínající zimou nás překvapil velký růst zájmu o skialpinistické vybavení, to je teď módní trend," říká Rostislav Sedlický, marketingový ředitel sítě prodejen se specializovaným vybavením pro volný čas Hudy Sport.

I u sportovního a zimního oblečení podle prodejců lidé dbají čím dál víc na to, jak textil vypadá, a vyhledávají módní novinky a oblečení, které vybočuje z řady. "Spíš než klasické sportovní boty jsou dnes v kurzu módní, trendy věci," říká šéf značky Puma v Česku Miroslav Ryba.

I když pro sportovní věci je podle něho nejlepší sezonou léto, konec roku je díky Vánocům také silný. Podle Ryby je kvůli módě nyní třeba obměňovat sortiment vícekrát za rok, protože trendy se častěji mění a zákazníci chtějí čerstvé věci.

Češi jsou vybíravější
To potvrzují i zástupci největšího českého výrobce oblečení, OP Prostějov. "Lidé jsou mnohem vybíravější než dříve, na módní trendy hledí stále větší část zákazníků. Viděli jsme to již u jarní kolekce oblečení a tento trend pokračuje i nyní u zimního oblečení. Celkem letos u tuzemského prodeje zvyšujeme tržby proti loňsku o desetinu," řekl obchodní náměstek firmy Milivoj Žák.

Výrobci oblečení a obuvi v tuzemsku čím dál více k prosazení svých výrobků používají reklamu, ve které účinkují známí sportovci a další celebrity.

Skokan na lyžích Aleš Valenta, který byl loni tváří značky Hannah, letos rozšířil působiště a propaguje zimní oblečení společnosti Nike. Pokud jde o konfekci, tam se výrazně prezentuje například značka C&A, která si jako svou tuzemskou tvář letos vybrala herečku Annu Geislerovou.