Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Příběh plzeňské Škody: od zpackaného projektu k desítkám miliard

  12:12
Málokterá česká firma má za sebou tak úspěšný příběh jako plzeňská Škoda Transportation. Appian získal Škodu za pouhých 800 milionů korun. Investice vynesla desítky miliard. Díky Českým drahám a pražskému dopravnímu podniku se jí snadno podařilo konkurovat s novými lokomotivami a tramvajemi i na zahraničních trzích.
Lokomotiva 109E od Škody Transportation

Lokomotiva 109E od Škody Transportation | foto: Škoda Transportation

Podnik, který dokáže ve svůj prospěch otočit i pozdní dodávky lokomotiv pro České dráhy. A donutit klienta, aby za nezvládnutou zakázku zaplatil miliardu navíc.

Přesně tak rozhodla arbitráž, kterou dráhy nedávno prohrály. Není to však první případ, kdy stát v Plzni tratil. Smůlu tu má už dvacet let.

Začala špatným privatizačním modelem. V roce 1992 svěřil Klausův kabinet největší českou strojírnu Lubomíru Soudkovi, socialistickému nomenklaturnímu kádru, exšéfovi národních podniků ZVS Brno a Elitex Liberec. Soudek Škodu přivedl za sedm let prakticky ke krachu.

Vrátila se zpátky na bedra státu, který poslal do jejího čela čerstvého třicátníka Martina Romana. Ambiciózní mladý manažer, který si vysloužil první ostruhy v Jance Radotín, Škodu stabilizoval a připravil k druhé privatizaci.

KOMENTÁŘ: Talentovaný pan Pokorný

V letech 2002 a 2003 - za správu státního majetku tehdy odpovídal dnešní premiér Bohuslav Sobotka - získala akcie zadlužené Škody za 800 milionů korun neprůhledná skupina Appian. Tvářila se jako americký investor. Později se ukázalo, že za ní stojí skupina českých finančníků, jež obchoduje s penězi vytaženými ze státní Mostecké uhelné společnosti, kterou Appian „privatizačním incestem“ za zády státu ovládl.

Privatizací mosteckých dolů se zabývá švýcarská justice. Tamní soud předloni odsoudil zakladatele Appianu zatím nepravomocně za praní špinavých peněz a finanční podvody. Švýcaři zkoumali i prodej Škody, ten nezpochybnili. Otazníky však zůstaly.

Podivné offshorové vazby

Vznášejí se nejen nad finančními zdroji Appianu, ale také nad rolí Martina Romana, který po prodeji Škody odešel řídit ČEZ. V roce 2011 popsala MF DNES v sérii článků toky peněz od Appianu k offshorovým firmám Artwick a California Trust, v nichž se dočasně Roman a jemu blízcí lidé angažovali.

Podle těchto indicií měl Roman v době privatizace Škody napojení na jejího kupce, Appian. Mohl za pomoc v privatizaci získat odměnu, s Appianem měly na něj napojené firmy jakési obchody.

České dráhy nedaly na doporučení Ťoka. Škodě zaplatí za prohranou arbitráž

Roman mnohokrát popřel jakoukoliv vlastní byznysovou vazbu na privatizovanou Škodu. Angažmá v offshorových obchodních partnerech Appianu prý ukončil s jejím prodejem. Jeho vztah k Appianu však dodnes zůstává nejasný. Každopádně si i po odchodu z Plzně udržel přátelské vazby na nové plzeňské šéfy. Podezření, že má k jejím vlastníkům nezdravě blízko, mu nakonec pokazilo dobré jméno a odstartovalo konec jeho kariéry ve službách státu.

Jde o vážnou záležitost. Škodovka byla významným dodavatelem ČEZ. Navíc se Roman v roce 2007 stal členem dozorčí rady Českých drah, dalšího velkého škodováckého zákazníka. Jakýkoliv podíl na škodovácké prosperitě by pro něj znamenal střet zájmů.

Vraťme se však do doby těsně po privatizaci Škody. Appian začal rozprodávat části získaného holdingu.

V roce 2004 se noví vlastníci zbavili závodu Jaderné strojírenství, hutí, kováren, dceřiné firmy Škoda Gear a slovenských Železiarní Podbrezová. Jen ruská skupina OMZ zaplatila podle dobových odhadů za část těchto aktiv asi 1,2 miliardy korun. Následoval prodej Škody Výzkum. A konečně prodej energetického strojírenství Škoda Power korejskému Doosanu za 11,5 miliardy. Celkově se výnos z rozprodeje odhaduje na 15 miliard korun.

Původní Appian si však ponechal škodovácký klenot, dopravní divizi Škodu Transportation, a firmu Škoda Investments, spravující firemní reality (ta získala tučné dotace na rozvoj továrního areálu).

Škoda Transportation se pustila do vývoje nových lokomotiv a tramvají a rozjezd jí usnadnily České dráhy a pražský dopravní podnik, jež na vozidla existující tehdy jen v počítačích a hlavách projektantů uzavřely obrovské kontrakty.

Pražský magistrát si v roce 2006 za primátora Pavla Béma objednal tramvaje za 19 miliard korun. Dodávku se později marně snažil zrušit. České dráhy problém s lokomotivami řešily neúspěšnou arbitráží.

Usnadněná expanze

Smlouvy byly pro veřejný sektor nevýhodné. Škodě zajistily nadstandardní marži a klid na dokončení vývoje. I díky tomu pak Škoda uspěla se svými vozy v Polsku, Maďarsku, Pobaltí, Turecku, v Itálii, USA nebo Číně. Pohltila řadu konkurenčních firem doma i v cizině, naposledy letos získala kontrolu nad jediným finským výrobcem vlaků a tramvají. Letos čeká plzeňský šampion tržby kolem 18 miliard korun.

Dodejme, že v letech 2004 a 2006, když dráhy, Praha či další česká města pro Škodu tak důležité kontrakty uzavíraly, jim byla partnerem majetkově neprůhledná firma.

Až v roce 2010 se k vlastnictví strojíren přihlásili dva ze zakladatelů Appianu, Marek Čmejla a Jiří Diviš, a dlouholetí manažeři Škody Tomáš Krsek a Miroslav Korecký. Dnes má Škoda devět akcionářů, k původní čtveřici přibývali další manažeři. Naposledy se vlastnická struktura rozrostla o Tomáše Ignačáka, současného generálního ředitele.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....