Byty pro TPCA

Byty pro TPCA - Jeden ze zaměstnanců automobilky prochází kolem kolínských bytů určených pro TPCA. (25. dubna 2005) | foto: Lenka Hamšíková, MF DNES

Z automobilky odcházejí lidé. Nemají kde bydlet

  • 63
Toto léto měly na kopci u bývalé vodárny v Kolíně stát zcela nové domy s 550 byty pro zaměstnance továrny Toyoty, Peugeotu a Citroënu (TPCA). Ale nestojí. Po více než roce dohadů, sporů a nejasností je až teď vše jisté: stavět se začne za měsíc. Proč to zdržení? Kvůli potížím s projekty a s penězi od státu.

"Vše už je teď vyřešené, takže práce se mohou v září rozjet," prohlásil starosta Miroslav Kaisler. Přesto obří výstavbu bytů provází pachuť mezinárodní ostudy: kvůli nesplněným slibům totiž zaměstnanci automobilky TPCA nemají kde bydlet, což se zahraničním šéfům továrny nelíbí.

Město může s přispěním státních peněz začít stavbu 550 bytů hlavně proto, že mu dal ve sporu s ministerstvem pro místní rozvoj za pravdu Úřad pro hospodářskou soutěž. Ministerstvu se nelíbilo, že od loňského výběru stavební firmy uplynula už příliš dlouhá doba. Přitom to byl právě stát, kvůli němuž se u vodárny doposud nemohlo stavět – vláda například teprve v červnu rozhodla o tom, že do Kolína pošle slíbených 151 milionů korun na započetí prací.

Opakovat výběrové řízení podle požadavků ministerstva bylo podle Kaislera nemyslitelné. "To by znamenalo další zdržení – půl roku až rok," odhadl Kaisler.

Na včerejší schůzce se radní společně s ministerstvem a stavební firmou dohodli na průběhu prací. Menší část bytů bude podle harmonogramu k nastěhování ještě letos, zbytek během příštího roku. V Kolíně přibude kvůli automobilce celkem 850 bytů – tak to už před třemi roky rozhodla vláda. Nyní se dokončují poslední ze 300 bytů v areálu bývalých kasáren, které už zčásti obsadili zaměstnanci TPCA.

Jenže automobilce to stále nestačí. Na podzim bude mít tři tisícovky pracovníků, z toho více než polovina jich není z Kolína ani z okolí, ale třeba z Moravy nebo severních Čech. Mnoho dělníků proto bydlí ve stísněných podmínkách na ubytovnách, nebo si platí drahé podnájmy. Někteří dokonce kvůli bydlení automobilku opouštějí a vracejí se domů.

"Každý měsíc opouští firmu padesát až šedesát lidí, protože nemají vhodné ubytování. Pro nově příchozího je to tu katastrofa," tvrdí viceprezident automobilky Jean-Pierre Chantossel.

Stavbu 850 bytů platí radnice v Kolíně společně se státem. Původně měla státní pokladna uhradit vše, později ale vláda přiměla Kolín, aby se na financování také podílel. Pro město to znamená velké zadlužení: muselo si totiž vzít úvěr 411 milionů.