Výroba vozů Liaz zřejmě skončí

P r a h a - Výroba nákladních vozů značky Škoda Liaz může být brzy historií. Firma je už od začátku roku na prodej, ale nikdo nemá zájem převzít ji jako celek. Produkce automobilky je letos mizivá - za prvních šest měsíců opustilo továrnu osmdesát vozů. V roce 1989 jich Liaz prodal osmnáct tisíc. Zatímco dosud hovořili o konci výroby tahačů pouze odborníci na automobilový trh, nyní tuto hrozbu přiznává i vedení Škody.
"Uchazeči o Liaz jsou tři. Nemají ale zájem o celou automobilku, spíše o její části. Je pravděpodobné, že výroba vozů dlouho nepřežije," říká člověk z vedení Škody, který si nepřál být jmenován. Oficiální hlas z plzeňské firmy je mírnější. "Liaz v konkurenci výrobců nákladních tahačů opravdu nemá mnoho šancí na výrazné úspěchy. Může ještě prorazit s nedávno představenými auty pro komunální účely," říká mluvčí Škody Karel Samec.

Kdo se o severočeskou automobilku nyní uchází? Podle člena vedení plzeňského koncernu dvě méně známé firmy a spolu s nimi Mercedes. „Ten se zajímá o výrobu kabin a možná i o podvozky,“ říká zdroj ze Škody.
Jan Hamršmíd, mluvčí české pobočky koncernu DaimlerChrysler, jež vyrábí vozy Mercedes, však říká: „Jednání v této věci nedávno proběhla. Teď již o Liaz zájem nemáme.“ Podobným vývojem, jaký zřejmě potká Liaz, přitom v posledních letech prošel například někdejší známý maďarský výrobce nákladních vozů Raba.
Tim Armstrong ze společnosti Standard & Poors DRI, zabývající se analýzou trhu automobilů, k tomu říká: „Raba se dříve soustředila převážně na výrobu nákladních aut, nyní se přeorientovala na produkci náprav. V této oblasti má šanci uspět a podobně by se měly ubírat další východoevropské firmy. Rovněž ruský Kamaz, kdysi největší výrobce nákladních vozů na světě, má vážné potíže a jeho prodej výrazně poklesl. Teď se snaží přejít z výroby nákladních na osobní vozy.“ Zánik tuzemských výrobců nákladních automobilů Tatra a Liaz do roku 2000 předpovídala Standard & Poors DRI již před pěti lety. Tehdy její analýza v zemi vyvolala velký rozruch a byla odmítnuta vedením automobilek i politiky jako přehnaně pesimistická.
“Platí, že výrobci ve východní Evropě jsou příliš slabí, aby v konkurenčním prostředí obstáli.
Vyrábějí malé množství vozů a pro západní výrobce je mnohem jednodušší na tyto trhy vyvážet vlastní produkci,“ soudí Armstrong.
Druhý důvod k pesimistickým očekáváním je podle něho ten, že v případě nákladních aut nejsou značky tak žádané jako u vozů osobních.
“Například mladoboleslavská Škoda se pro koncern Volkswagen stala značkou, která má ve východní Evropě své jméno a velký potenciál. U nákladních automobilů zavedení výrobci nové značky z východní Evropy nechtějí. Na trhu nákladních aut není mnoho prostoru pro malé značky a jen zřídka se do nich vyplatí investovat,“ doplňuje Armstrong.
Možné ukončení výroby nákladních vozů by přitom pro Liaz nemuselo znamenat totální konec, byť je firma výrazně zadlužená a kvůli vysokému úvěrovému zatížení končí hospodaření v posledních letech pravidelně ve ztrátě. Společnost se totiž již rozdělila na pět částí mateřský holding Truck International a čtyři dceřiné výrobní podniky.
Tři z nich již nyní žijí více z výroby pro jiné dodavatele než pro vlastní automobilku. Motory proudí hlavně do Karosy Vysoké Mýto pro výrobu autobusů, rámy nákladních vozů nakupuje především letňanská společnost Daewoo-Avia a přední nápravy opět Karosa a britský Rockwell.
“Právě tyto výroby chceme prodat zahraničnímu kapitálu.
Myslím, že jsou zajímavé, navíc nejsou zadlužené jako mateřská firma,“ říká člen vedení Škody.
Liberecké automobilové závody vznikly v roce 1951. Jako nástupce německé automobilky RAF se od počátku soustředily na výrobu těžších nákladních aut, zejména v sedmdesátých a osmdesátých letech s nimi slavily úspěch na trzích bývalé RVHP a v rozvojových zemích.
Firma dvakrát přestěhovala své sídlo - poprvé ještě v dobách centrálně plánované ekonomiky z Liberce do Jablonce a před třemi lety do Mnichova Hradiště.
Tehdy Škoda předsunula své obchodní jméno před tradiční název automobilky. Začátkem loňského roku pak název Liaz z vozů zcela vypadl a automobily se prodávají nyní pod jménem Škoda.
Celková ztráta hospodaření společnosti v posledních letech je 2,3 miliardy korun. Do zisku se výroba automobilů dostane jen v případě, že ročně zákazníci nakoupí více než tisíc vozů. Poslední zakázkou je prodej 40 kusů do Maďarska.