Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Výroba vozů Liaz zřejmě skončí

P r a h a - Výroba nákladních vozů značky Škoda Liaz může být brzy historií. Firma je už od začátku roku na prodej, ale nikdo nemá zájem převzít ji jako celek. Produkce automobilky je letos mizivá - za prvních šest měsíců opustilo továrnu osmdesát vozů. V roce 1989 jich Liaz prodal osmnáct tisíc. Zatímco dosud hovořili o konci výroby tahačů pouze odborníci na automobilový trh, nyní tuto hrozbu přiznává i vedení Škody.
"Uchazeči o Liaz jsou tři. Nemají ale zájem o celou automobilku, spíše o její části. Je pravděpodobné, že výroba vozů dlouho nepřežije," říká člověk z vedení Škody, který si nepřál být jmenován. Oficiální hlas z plzeňské firmy je mírnější. "Liaz v konkurenci výrobců nákladních tahačů opravdu nemá mnoho šancí na výrazné úspěchy. Může ještě prorazit s nedávno představenými auty pro komunální účely," říká mluvčí Škody Karel Samec.

Kdo se o severočeskou automobilku nyní uchází? Podle člena vedení plzeňského koncernu dvě méně známé firmy a spolu s nimi Mercedes. „Ten se zajímá o výrobu kabin a možná i o podvozky,“ říká zdroj ze Škody.
Jan Hamršmíd, mluvčí české pobočky koncernu DaimlerChrysler, jež vyrábí vozy Mercedes, však říká: „Jednání v této věci nedávno proběhla. Teď již o Liaz zájem nemáme.“ Podobným vývojem, jaký zřejmě potká Liaz, přitom v posledních letech prošel například někdejší známý maďarský výrobce nákladních vozů Raba.
Tim Armstrong ze společnosti Standard & Poors DRI, zabývající se analýzou trhu automobilů, k tomu říká: „Raba se dříve soustředila převážně na výrobu nákladních aut, nyní se přeorientovala na produkci náprav. V této oblasti má šanci uspět a podobně by se měly ubírat další východoevropské firmy. Rovněž ruský Kamaz, kdysi největší výrobce nákladních vozů na světě, má vážné potíže a jeho prodej výrazně poklesl. Teď se snaží přejít z výroby nákladních na osobní vozy.“ Zánik tuzemských výrobců nákladních automobilů Tatra a Liaz do roku 2000 předpovídala Standard & Poors DRI již před pěti lety. Tehdy její analýza v zemi vyvolala velký rozruch a byla odmítnuta vedením automobilek i politiky jako přehnaně pesimistická.
“Platí, že výrobci ve východní Evropě jsou příliš slabí, aby v konkurenčním prostředí obstáli.
Vyrábějí malé množství vozů a pro západní výrobce je mnohem jednodušší na tyto trhy vyvážet vlastní produkci,“ soudí Armstrong.
Druhý důvod k pesimistickým očekáváním je podle něho ten, že v případě nákladních aut nejsou značky tak žádané jako u vozů osobních.
“Například mladoboleslavská Škoda se pro koncern Volkswagen stala značkou, která má ve východní Evropě své jméno a velký potenciál. U nákladních automobilů zavedení výrobci nové značky z východní Evropy nechtějí. Na trhu nákladních aut není mnoho prostoru pro malé značky a jen zřídka se do nich vyplatí investovat,“ doplňuje Armstrong.
Možné ukončení výroby nákladních vozů by přitom pro Liaz nemuselo znamenat totální konec, byť je firma výrazně zadlužená a kvůli vysokému úvěrovému zatížení končí hospodaření v posledních letech pravidelně ve ztrátě. Společnost se totiž již rozdělila na pět částí mateřský holding Truck International a čtyři dceřiné výrobní podniky.
Tři z nich již nyní žijí více z výroby pro jiné dodavatele než pro vlastní automobilku. Motory proudí hlavně do Karosy Vysoké Mýto pro výrobu autobusů, rámy nákladních vozů nakupuje především letňanská společnost Daewoo-Avia a přední nápravy opět Karosa a britský Rockwell.
“Právě tyto výroby chceme prodat zahraničnímu kapitálu.
Myslím, že jsou zajímavé, navíc nejsou zadlužené jako mateřská firma,“ říká člen vedení Škody.
Liberecké automobilové závody vznikly v roce 1951. Jako nástupce německé automobilky RAF se od počátku soustředily na výrobu těžších nákladních aut, zejména v sedmdesátých a osmdesátých letech s nimi slavily úspěch na trzích bývalé RVHP a v rozvojových zemích.
Firma dvakrát přestěhovala své sídlo - poprvé ještě v dobách centrálně plánované ekonomiky z Liberce do Jablonce a před třemi lety do Mnichova Hradiště.
Tehdy Škoda předsunula své obchodní jméno před tradiční název automobilky. Začátkem loňského roku pak název Liaz z vozů zcela vypadl a automobily se prodávají nyní pod jménem Škoda.
Celková ztráta hospodaření společnosti v posledních letech je 2,3 miliardy korun. Do zisku se výroba automobilů dostane jen v případě, že ročně zákazníci nakoupí více než tisíc vozů. Poslední zakázkou je prodej 40 kusů do Maďarska.

Autoři:

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

EU schválila reformu trhu s elektřinou, nové předpisy více chrání spotřebitele

21. května 2024

Členské státy definitivně schválily reformu trhu s elektřinou v Evropské unii. Cílem nových norem...

Šéf Rohlíku si šťouchl do poplatků konkurence. Přitom podobné účtuje taky

21. května 2024  16:14

Do servisních poplatků rozvážkových společností se v těchto dnech na sociální síti X opřel šéf...

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Topná sezona byla rekordně krátká. Dodávky tepla klesly o desetinu

21. května 2024  13:05

Letošní topná sezona v Česku byla nejkratší a nejteplejší za posledních 60 let. Tuzemské teplárny...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....