Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výroba vozů Liaz zřejmě skončí

P r a h a - Výroba nákladních vozů značky Škoda Liaz může být brzy historií. Firma je už od začátku roku na prodej, ale nikdo nemá zájem převzít ji jako celek. Produkce automobilky je letos mizivá - za prvních šest měsíců opustilo továrnu osmdesát vozů. V roce 1989 jich Liaz prodal osmnáct tisíc. Zatímco dosud hovořili o konci výroby tahačů pouze odborníci na automobilový trh, nyní tuto hrozbu přiznává i vedení Škody.
"Uchazeči o Liaz jsou tři. Nemají ale zájem o celou automobilku, spíše o její části. Je pravděpodobné, že výroba vozů dlouho nepřežije," říká člověk z vedení Škody, který si nepřál být jmenován. Oficiální hlas z plzeňské firmy je mírnější. "Liaz v konkurenci výrobců nákladních tahačů opravdu nemá mnoho šancí na výrazné úspěchy. Může ještě prorazit s nedávno představenými auty pro komunální účely," říká mluvčí Škody Karel Samec.

Kdo se o severočeskou automobilku nyní uchází? Podle člena vedení plzeňského koncernu dvě méně známé firmy a spolu s nimi Mercedes. „Ten se zajímá o výrobu kabin a možná i o podvozky,“ říká zdroj ze Škody.
Jan Hamršmíd, mluvčí české pobočky koncernu DaimlerChrysler, jež vyrábí vozy Mercedes, však říká: „Jednání v této věci nedávno proběhla. Teď již o Liaz zájem nemáme.“ Podobným vývojem, jaký zřejmě potká Liaz, přitom v posledních letech prošel například někdejší známý maďarský výrobce nákladních vozů Raba.
Tim Armstrong ze společnosti Standard & Poors DRI, zabývající se analýzou trhu automobilů, k tomu říká: „Raba se dříve soustředila převážně na výrobu nákladních aut, nyní se přeorientovala na produkci náprav. V této oblasti má šanci uspět a podobně by se měly ubírat další východoevropské firmy. Rovněž ruský Kamaz, kdysi největší výrobce nákladních vozů na světě, má vážné potíže a jeho prodej výrazně poklesl. Teď se snaží přejít z výroby nákladních na osobní vozy.“ Zánik tuzemských výrobců nákladních automobilů Tatra a Liaz do roku 2000 předpovídala Standard & Poors DRI již před pěti lety. Tehdy její analýza v zemi vyvolala velký rozruch a byla odmítnuta vedením automobilek i politiky jako přehnaně pesimistická.
“Platí, že výrobci ve východní Evropě jsou příliš slabí, aby v konkurenčním prostředí obstáli.
Vyrábějí malé množství vozů a pro západní výrobce je mnohem jednodušší na tyto trhy vyvážet vlastní produkci,“ soudí Armstrong.
Druhý důvod k pesimistickým očekáváním je podle něho ten, že v případě nákladních aut nejsou značky tak žádané jako u vozů osobních.
“Například mladoboleslavská Škoda se pro koncern Volkswagen stala značkou, která má ve východní Evropě své jméno a velký potenciál. U nákladních automobilů zavedení výrobci nové značky z východní Evropy nechtějí. Na trhu nákladních aut není mnoho prostoru pro malé značky a jen zřídka se do nich vyplatí investovat,“ doplňuje Armstrong.
Možné ukončení výroby nákladních vozů by přitom pro Liaz nemuselo znamenat totální konec, byť je firma výrazně zadlužená a kvůli vysokému úvěrovému zatížení končí hospodaření v posledních letech pravidelně ve ztrátě. Společnost se totiž již rozdělila na pět částí mateřský holding Truck International a čtyři dceřiné výrobní podniky.
Tři z nich již nyní žijí více z výroby pro jiné dodavatele než pro vlastní automobilku. Motory proudí hlavně do Karosy Vysoké Mýto pro výrobu autobusů, rámy nákladních vozů nakupuje především letňanská společnost Daewoo-Avia a přední nápravy opět Karosa a britský Rockwell.
“Právě tyto výroby chceme prodat zahraničnímu kapitálu.
Myslím, že jsou zajímavé, navíc nejsou zadlužené jako mateřská firma,“ říká člen vedení Škody.
Liberecké automobilové závody vznikly v roce 1951. Jako nástupce německé automobilky RAF se od počátku soustředily na výrobu těžších nákladních aut, zejména v sedmdesátých a osmdesátých letech s nimi slavily úspěch na trzích bývalé RVHP a v rozvojových zemích.
Firma dvakrát přestěhovala své sídlo - poprvé ještě v dobách centrálně plánované ekonomiky z Liberce do Jablonce a před třemi lety do Mnichova Hradiště.
Tehdy Škoda předsunula své obchodní jméno před tradiční název automobilky. Začátkem loňského roku pak název Liaz z vozů zcela vypadl a automobily se prodávají nyní pod jménem Škoda.
Celková ztráta hospodaření společnosti v posledních letech je 2,3 miliardy korun. Do zisku se výroba automobilů dostane jen v případě, že ročně zákazníci nakoupí více než tisíc vozů. Poslední zakázkou je prodej 40 kusů do Maďarska.

Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Mangrovníky za lepší vzduch. V Dubaji se rodí další megalomanský projekt

30. dubna 2024  20:55

Pobřežní regenerační projekt Dubai Mangroves (Dubajské mangrovníky) má ambici stát se jedním z...

Hotovost byla v Číně léta na ústupu. Nyní s ní ale tamní úřady opět počítají

30. dubna 2024  19:04

Ačkoliv se Čína řadí mezi globální technologické lídry, hotovost ještě neplánuje opustit. Peking...

Čínské úřady se zaměřily na online tržiště Pandabuy, zabavily miliony zásilek

30. dubna 2024  17:38

Začátkem dubna provedly čínské úřady razii v kancelářích čínské platformy Pandabuy ve městě...

NET4GAS, který loni koupil stát, se propadl do ztráty

30. dubna 2024  16:15

Společnost NET4GAS, kterou v závěru loňského roku koupil státní podnik ČEPS, loni prodělala 1,7...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...