Žena v telefonní budce

Žena v telefonní budce - Mladá žena telefonuje v budce. Ilustrační foto. | foto: Ondřej Littera, MF DNES

Volání i internet mohou zlevnit

  • 36
Volání i připojení k internetu v Česku ještě může zlevňovat, neboť ve srovnání s Evropou se řadí k průměru. Naopak pravidelný měsíční poplatek za domácí telefonní linku je jeden z nejnižších. Vyplývá to ze srovnání cen velkých evropských operátorů.

Ceny v EU totiž mají všeobecně tendenci se sbližovat.

V Česku může změnit ceny jediné rozhodnutí telekomunikačního úřadu, který má v nejbližší době nové sazby oznámit. Už několik týdnů se o budoucích cenách jedná.

Oficiálně nové ceny předseda telekomunikačního úřadu David Stádník nechce komentovat. "Ještě se na tom pracuje," říká pouze Stádník.

Telecom ceny nezměnil od roku 2002
Největší operátor Český Telecom regulované ceny nezměnil od roku 2002. Tehdy naposledy se s telekomunikačním úřadem dohodl. Loni kvůli nedokončenému jednání začal prosazovat své vlastní cenové programy, které regulaci nepodléhají. V nich zvýhodnil volání za vyšší měsíční poplatek.

Tak chtěl změnit i regulované ceny, což do této doby úřad povoloval. Telecom i úřad to vysvětlovaly "rebalancováním cen", tedy snižováním drahého volání a zvyšováním měsíčního poplatku.

Letos je podle lidí blízkých vyjednávání ve hře několik variant. Kromě zvýšení měsíčního poplatku a zlevnění volání se uvažuje také o zachování nebo snížení měsíčního paušálu, který nyní u nejrozšířenějšího programu Standard činí 383 korun. V takovém případě by se zřejmě snížil nebo zcela zmizel měsíční kredit na volné hovory.

Telecom si už spočítal, že při zvýšení poplatku by linku odhlásily statisíce lidí. Jenom loni se pevné linky zbavilo 200 tisíc lidí. O tom, že Telecom bojuje o udržení zákazníků, svědčí i nedávné zlevnění poplatku u programu Telefon Volno, kde je v ceně paušálu volání v časech mimo špičku. Loni na své nabídky Telecom ulovil 130 tisíc nových klientů.

Český Telecom se se svými cenami i poskytovanými službami pohybuje v evropském průměru. Nepočítáme-li však výši příjmů a životní úroveň v Česku a v Evropské unii. Zatímco měsíční poplatek má jeden z nejnižších v Evropě, volání je v některých případech až o polovinu dražší.

Například s novým majitelem Telecomu, španělskou Telefónikou, lze volat ve Velké Británii skoro o polovinu levněji. Francie má nejlevnější volání z pevné linky na mobil a Poláci mají výrazně levnější dálkové volání mimo špičku.

Stejně jako Telecom lákají na volné volání za měsíční poplatek operátoři ve většině Evropy. Nejde však o volání zadarmo, jak hlásá reklama.

"Za všechno se v té či oné podobě a formě platí. Jinak tomu není ani v případě hovorů zdarma od Českého Telecomu," upozorňuje nezávislý konzultant Jiří Peterka. Rozdíly v nabídkách jsou nejen v ceně, ale i v délce volného hovoru. Například v Británii je to hodina, v Česku polovina.