Podle průzkumu společnosti Essox má většina Čechů stanovenou horní hranici pro nákup dárků na deset tisíc korun. Do této částky se chce vejít 70 procent z 1050 dotázaných spotřebitelů z celé České republiky. Dalších 18 procent utratí mezi 10 až 15 tisíci korunami. Více plánuje utratit 12 procent dotázaných.
V této souvislosti roste podle průzkumu i počet nově uzavřených úvěrových smluv. Oproti jiným měsícům evidovala společnost Essox, která je součástí skupiny Komerční banky, 16procentní nárůst. Nejčastěji si půjčují peníze mladí muži, kteří bydlí ve středně velkých a velkých městech. Dražší dárky kupují nepatrně častěji ženy.
Čtvrtina dotázaných začala s nákupy vánoční nadílky v polovině října. Největší nákupní horečka přichází v polovině listopadu, druhá vlna s příchodem adventu. V tu dobu shání dárky 45 procent dotázaných spotřebitelů. Na poslední chvíli nechává vánoční hon 12 procent a 17 procent nakupuje průběžně celý rok.
Asi nejčastěji se pod vánočním stromečkem objevují měkké dárky, typicky jde o oblečení. Sportovní vybavení koupí svým blízkým každý čtvrtý dotázaný. Z tvrdých dárků se tradičně objevují pod stromečkem mobilní telefony, ty letos kupuje 18 procent spotřebitelů.