Sto let republiky jako nové Vánoce. Firmy chtějí z výročí vytěžit maximum

  8:00aktualizováno  8:00
Obchodníci a nejrůznější výrobci se pokouší udělat z nadcházejícího svátku a stoletého výročí republiky takřka druhé Vánoce. Rum, pivo, mléko, volání na Slovensko zadarmo. Ale také opravované lokomotivy či kamióny se jmény hrdinů. To jsou jen namátkou projekty, které k výročí odkazují.

Slavnostní uvedení výročních kamionů dopravce C.S.Cargo | foto: C.S.Cargo

Prodejci i výrobci se snaží najít k době před sto lety aspoň nějaký vztah a spojitost a zatímco někde to jde celkem dobře, jinde se hledá opodstatnění a jiný motiv, než se svézt na vlně oslav, jen těžko.

„Jako zákazníka mě to nechává chladným, ale z pozice marketingového odborníka mi to přijde docela normální. Cenové akce patří v Česku mezi nejvyužívanější marketingové techniky, ale značky to v ideálním případě vždy potřebují nějak odůvodnit. Je běžné, že se akce spojují s výročími a důležitými dny v roce a 100. výročí vzniku Československa má v tomhle mnohonásobně větší pozornost,“ říká k stoletému bláznění Jindřich Fáborský, marketingový expert a zakladatel uznávaného Marketing Festivalu v ČR.

Navíc jsou dnes podle něj trendem značky s názorem a podpořit českou státnost se může jevit jako vhodný krok bez rizika.

Fotogalerie

To, že lidé a potenciální zákazníci na odkaz první republiky slyší potvrzuje třeba neuvěřitelný zájem o mince s motivy Masaryka, Beneše a Štefánika, které vydala Česká národní banka. Fronty na ně se stály několik hodin i přesto, že mince budou v běžném oběhu.

Hodně odkazů se váže na potraviny, i když těch „stoletých“ je jen pár. Například výrobce lihovin Stock Plzeň-Božkov, který už má stoletou historii, začal od února prodávat novou značku Republica, tentokrát třtinového rumu v secesním kabátku.

Výročí využili i výrobci dalšího tradičního českého nápoje, piva. Speciální ležák „1918“ vyrobili v protivínském pivovaru, který ale nejslavnější období zažil už před První republikou, a kromě restaurací bude k dostání v obchodech Globus a Billa. Minipivovar Na Rychtě ve spolupráci s městem Ústí nad Labem má na čepu už od května speciální 11° T.G.M.

Výročí slaví i řetězce a online prodejci

Akce připravily i obchodní řetězce či online prodejci. V Albertech běží věrnostní kampaň, kdy zákazníci sbírají body na hru Naše století. U internetového prodejce Rohlík.cz mohou zákazníci slavit sto let s oblíbenými českými značkami jako je Pribináček, Hermelín či Kofila nebo mýdlo Jelen a zapíjet mohou zmíněným rumem Republica či Bohemia Sektem Sto let nebo limitovanou edicí z Vinia Velké Pavlovice. 

„Vždy se snažíme, aby naše akce měly spojitost s danou událostí a současně byli konzistentní s tím, že chceme nabízet kvalitní a poctivé potraviny,“ říká Rostislav Bohatý, marketingový ředitel Rohlíku s tím, že se jim snad povedlo spojení najít. Státní svátky a výročí jsou podle něj pro obchodníky dobrou možností, jak propojit existující téma s jejich nabídkou. 

Ležák ke století republiky spojil dva pivovary, je v něm i americký chmel

„Jde o efektivní komunikaci, protože se využívá téma, které je známé a není ho třeba lidem vysvětlovat, jako to bývá u individuálních kampaní daného výrobce nebo prodejce,“ dodává výhody.

„Drobná“ kampaň běží podle Tomáše Jeřábka, šéfa konkurenčního internetového supermarketu Košík.cz, i u nich, kdy tradiční české a slovenské potraviny spojili s národními recepty. „Nechceme z takto důležitého výročí dělat obchodní záležitost,“ dodává Jeřábek.

Soutěž o stoleté recepty vyhlásil obchodní řetězec Tesco a zákazníkům za ně nabízel dvousetkorunové poukázky. Z vybraných receptů má nyní vzniknout kuchařka na oslavu výročí. Kaufland spustil kampaň Vlastenectví, jejíž hlavní myšlenkou je podle tiskové zprávy láska Čechů k dobrému jídlu. Na billboardech tak v této souvislosti Kaufland představuje české dodavatele brambor, zeleniny či knedlíků.

„U atraktivních nabídek na reálné spojitosti s výročím nezáleží“

Příklady se ale dají najít v nejrůznějších oborech. Už v srpnu využila v jedné kampani sté výročí Alza, největší internetový obchod, kdy spojila nákup s vědomostní soutěží o ceny. „Zákazník nakoupil nad stanovenou částku 1 918 korun v Česku, 80 eur na Slovensku a měl možnost zúčastnit se vědomostního kvízu o ceny,“ popisuje mluvčí Patricie Šedivá.

I dopravce C.S.CARGO připravil ve spolupráci s Pamětí národa speciální projekt k výročí 100 let republiky. „S odkazem na písmena C.S. v názvu společnosti symbolizujícími Československo chce oslavit toto výročí originálním způsobem,“ říká Aziz Jahić, marketingový ředitel firmy. Deset svých kamionů pojmenoval dopravce jmény hrdinů žijících v uplynulém století.

Oslavy vzniku Československa

Ke sto letům se hlásí i České Dráhy, i když si celou akci nenaplánovaly ideálně. V září ohlásily, že opraví dvě stoleté parní lokomotivy, které už dosloužily, a jezdily třeba na trati Posázavského pacifiku. Nicméně představit je u příležitosti výročí nemohou, protože se teprve nyní začnou opravovat.

„Když bude nabídka dost atraktivní, nikdo se po reálné spojitosti dané firmy s výročím pídit nebude,“ uzavírá využívání sto let republiky napříč všemi možnými obory a výrobky Jindřich Fáborský.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Mince s nulovou hodnotou. Blýskavá past na penzisty má stovky obětí

Sběratelská plaketa s hlavou princezny Diany v nabídce Českého mincovního...

Je to šlendrián, který v Česku běží už léta. Do schránky přijde leták se zdánlivě výhodnou nabídkou lesklých...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Další z rubriky

Květnové srážky sice zmírnily sucho, úrodu však už nezachránily

Deštivé počasí v Praze. (20. května 2019)

Vydatné květnové srážky, které byly na mnoha místech intenzivní, částečně srovnaly negativní vodní bilanci. Škody na...

Na skládkách končí tisíce tun jídla. S vyhazováním bojují hlavně řetězce

Pracovnice Tesco třídí potraviny, které obchodní řetězec věnuje do potravinové...

Snižujte potravinový odpad, radí Evropská unie. Kolik ho vzniká a kdo se na jeho vytváření nejvíc podílí, však zatím...

Kelímky na věčné časy. Miliony z nich se prakticky nedají recyklovat

Káva, kafe, kelímek (ilustrační snímek)

Miliony kávových kelímků ročně míří na skládku nebo v lepším případě do spalovny. Možnost recyklace u nás neexistuje a...

Najdete na iDNES.cz