"Motor měl zhruba o sto koní větší výkon a přenášel se větší kroutící moment. Tento motor s převodovkou byl i těžší, takže došlo k porušení původních propočtů, na co bylo dimenzované vozidlo," řekl Surák.
Maďarské dráhy musely kvůli poškození náprav 23. ledna zrušit obsluhu na více než 30 místních tratích.
Praskliny v nápravách vozů se objevily u zhruba třetiny z 259 dieselových motorových vlaků s označením BZ. Dráhy proto v lednu okamžitě odstavily 219 vlaků. Zbývajících čtyřicet je podle techniků bezpečných.
Maďarská strana vyšetřuje příčiny výskytu závad. Podle Suráka se ale potvrzují informace o neodborné modernizaci. "Už nám oficiálně oznámili, že modernizovali vozy. Máme také dokumentaci, jak vypadaly lomy, kdy došlo k prasknutí nápravy. To není zatím oficiální výstup, ale k tomuto výstupu to směřuje," uvedl.
V Česku jezdí tyto motorové vozy pod označením 810 také na lokálních tratích. ČSD jich v letech 1975 až 1984 odebraly od výrobce Vagonky Studénka 680 kusů.
"Jde o jednu z nejrozšířenějších řad v Českých drahách, ale žádné obdobné problémy s nimi nemáme," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
S lomy na kolech se dráhy potýkaly u novější řady 843 od stejného výrobce, která na železnici jezdí až v posledních deseti letech.