Václav Fischer vede v Česku hned několik soudních sporů týkajících se jeho dřívějšího podnikání v cestovním ruchu. Nově by k nim mohla přibýt i arbitráž.

Václav Fischer vede v Česku hned několik soudních sporů týkajících se jeho dřívějšího podnikání v cestovním ruchu. Nově by k nim mohla přibýt i arbitráž. | foto: Radek Miča

Václav Fischer hrozí Česku arbitráží

  • 72
Česku hrozí další arbitráž. Tentokrát s člověkem, který byl jednu dobu v průzkumech veřejného mínění označován za nejoblíbenějšího politika a mluvilo se o něm i jako o prezidentu republiky - s bývalým králem českých dovolených Václavem Fischerem.
Arbitráž zvažuje německá společnost AMF, která ze tří čtvrtin Fischerovi patří. Ta si dělá nárok na dva boeingy bývalého Fischer Air, které zahrnul do konkurzní podstaty Fischerova majetku v Česku její správce.

Boeingy stojí na letišti mimo provoz přesně dva roky. Tím vznikají podle Fischera na letadlech stamilionové škody.

"AMF zvažuje, že bude náhradu škody požadovat na základě Dohody o podpoře a vzájemné ochraně investic uzavřené mezi ČSFR a SRN v roce 1990," uvedl pro MF DNES Václav Fischer.

Letadla dál čekají na rozsudek
Fischer nedávno uspěl podruhé u městského soudu v Praze s vylučovací žalobou, kterou se domáhal, aby s letadly mohla opět nakládat jeho společnost AMF. Správce se proti rozsudku však opět odvolá, jednou již u vrchního soudu s odvoláním uspěl.

S letadly se tak dál nic neděje a třetím rokem chátrají na ruzyňském letišti. Podle Dušana Sedláčka z advokátní kanceláře Salans by mohlo být za porušení povinnosti chránit investice považováno například neúměrně dlouhé soudní řízení.

"Aby k tomu došlo, muselo by takové soudní řízení skutečně trvat velice dlouho. Pokud soudní řízení trvá celkem dva roky, tak je to spíše obvyklá doba," uvedl Sedláček. Případná žaloba by s největší pravděpodobností mířila proti České republice, která by v případě prohry musela škodu zaplatit.

"Chyba by totiž nebyla na straně správce konkurzní podstaty, který letadla do konkurzní podstaty zahrnul, ale na straně soudů, kterým řízení o vyloučení letadel z konkurzní podstaty trvalo příliš dlouho," dodal Sedláček.

Na rychlejší projednávání celé kauzy apeloval už v září i Ústavní soud, který řešil jednu Fischerovu ústavní stížnost. Fischer se například u Nejvyššího soudu přes dva roky domáhá zrušení konkurzu na jeho majetek, ale soud spor dosud neprojednal.

Fischer po dlouhé době prolomil v Česku své mlčení a po úspěších u soudu začíná některým médiím dávat rozhovory. V nich tvrdí, že on jako fyzická osoba nikomu nic nedluží.

Hlasitější jsou však ti, kteří poukazují na někdejší podnikání Václava Fischera v Česku a upozorňují na dluhy, které údajně v dobách svého podnikání vytvořil. MF DNES má k dispozici kopie dvou směnek, v kterých se Fischer zavazuje zaplatit dohromady 100 milionů korun.

"Pan Fischer opakovaně a nehorázně lže. Do očí nám lhal a podváděl nás v době, kdy přivedl své cestovní impérium téměř do bankrotu. Lže nejen u soudu, ale i celému národu, když neustále prohlašuje, že on jako fyzická osoba nic a nikomu nedluží," uvedl mluvčí CK Fischer Dan Plovajko.

Cestovku od Fischera koupila skupina Karla Komárka KKCG. Dluhy Václava Fischera jsou podle konkurzního správce jeho majetku Josefa Cupky kolem miliardy korun.

"Jsou to směnky, kterými jsem ručil za úvěry společností, které si pan Komárek zakoupil. Samozřejmě si je koupil i s úvěry," tvrdí Fischer. Podle něj měly firmy dostatek majetku na to, aby nebylo po něm jako ručiteli třeba žádat peníze.

"Toto velmi dobře prohlédli soudci v Německu a veškeré pohledávky pana Komárka odmítli. Takže nadále platí: nikomu nic nedlužím," tvrdí Fischer.

"Nedivím se, že jsou u Komárků nervózní, letadla, kterých se chtěli zmocnit, jim mizí zřejmě v nedohlednu," dodal.