Internetoví obchodníci

Internetoví obchodníci | foto: Profimedia.cz

V testu on-line obchodů uspěla třetina obchodníků

  • 20
Mnoho internetových obchodů stále nedodržuje všechny zákonem stanovené obchodní podmínky a znevýhodňuje tak své zákazníky. Pouze 37 obchodů ze sta prošlo testem Sdružení obrany spotřebitelů úspěšně. Podle představitelů sdružení ale situace není kritická.

SOS otestovalo celkem sto internetových obchodů. Porotci postupně procházeli jejich internetové stránky a zjišťovali, zda splňují legislativní požadavky.

Aby obchodníci prošli testem úspěšně, musely jejich internetové stránky obsahovat úplné identifikační údaje firmy a poučení o možnosti odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Dále na nich nesměli uvádět kratší záruční dobu než 24 měsíců a nesměli požadovat po zákaznících žádnou úhradu v případě reklamace.

Pouze 37 procent obchodů splnilo všechna kritéria. Podle mluvčí SOS Ivany Pickové se ale situace každým rokem zlepšuje. "Letos test dopadl výrazně lépe než v předešlých letech," uvedla.

Nejčastějším nedostatkem zkoumaných obchodů bylo, že neinformovaly zákazníky o možnosti odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Tuto povinnost nesplnilo 54 procent obchodů.

Test provedlo SOS v rámci informační kampaně "Trvejte na svých právech" financované z prostředků Evropské komise.

Kvalitu informační kampaně SOS ocenila i europoslankyně Zuzana Roithová. "Mým cílem je sebevědomý evropský spotřebitel a nejrychlejší cesta vede přes informační kampaně," domnívá se Roithová.

"Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů Evropského parlamentu schválí v listopadu uvolnění zvýšených finančních prostředků pro informační kampaně i na období 2007 - 20013," dodala.