První vyrobený hlavový vůz nového českého vlaku nazvaného RegioPanter....

První vyrobený hlavový vůz nového českého vlaku nazvaného RegioPanter. Veřejnosti se poprvé představil ve čtvrtek 3.11.2011. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Nákup „panterů“ v hledáčku antimonopolního úřadu. Drahám hrozí pokuta

  • 99
O loňskou zakázku na nákup čtyř vlaků RegioPanter se zajímá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. České dráhy si totiž nakombinovaly nezvyklé požadavky, a do soutěže se tak přihlásil jen jediný zájemce. Drahám teď hrozí pokuta.

Vlakem, který proslul nestandardně širokými dveřmi, se začal zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten zahájil s Českými drahami správní řízení kvůli způsobu, jakým vybraly loni v soutěži na elektrické jednotky právě RegioPantery. Pokud úřad shledá v soutěži nedostatky, mohou dráhy dostat pokutu.

"Vedeme správní řízení, v němž prověřujeme zakázku Českých drah na nákup čtyř kusů dvouvozových dvousystémových elektrických jednotek. Správní řízení bylo zahájeno z moci úřední," uvedl předseda úřadu Petr Rafaj.

Úřad již obeslal pět zájemců, kteří si vyzvedli dokumentaci zakázky, ale nakonec nabídku nepodali. Důvod byl jednoduchý: dráhy v soutěži nakombinovaly požadavek nerozpojitelných podvozků a nezvykle širokých dveří. Přihlásila se tak nakonec jen Škoda Vagonka, která patří do uskupení Škoda Transportation. "Naši odpověď v tuto chvíli připravujeme a odešleme ji na ÚOHS v následujících dnech," potvrdil žádost od úřadu mluvčí Siemensu Petr Kaidl.

ÚOHS si vybral ke správnímu řízení menší ze dvou zakázek na nákup RegioPanterů za 448 milionů, v dalším tendru ve stejný termín dráhy koupily patnáct jednotek za dvě miliardy.

Rychlejší nástup a výstup

Do obou tendrů se přihlásila Škoda jako jediná. Dráhy požadavek na široké dveře vysvětlovaly různě. Jednak rychlejším průchodem cestujících (dveře jsou však užší než u dvoupatrových vlaků CityElefant jezdících kolem největších měst nebo u pražského metra) a jednak údajně kvůli zastavování v zatáčce.

"Nástup a výstup cestujících není tolik vidět, a je proto nutné, aby lidé nastoupili a vystoupili rychleji," argumentoval před rokem náměstek šéfa drah Antonín Blažek. Dráhy podle mluvčího Petra Šťáhlavského s ÚOHS spolupracují a poskytují požadované materiály.

Zajímavý bude výsledek další soutěže na podobné vlaky pro Jihomoravský kraj. Dráhy nakonec kritice požadavku na dveře ustoupily a spokojí se i s nabídkou od výrobců s užšími dveřmi. Podle informací MF DNES si tak vybírají celkem ze čtyř nabídek, soutěž však ještě není uzavřena.