Aeroport ve Vodochodech by mohl zaměstnat několik set lidí - v hotelech, restauracích či obchodech

Aeroport ve Vodochodech by mohl zaměstnat několik set lidí - v hotelech, restauracích či obchodech | foto: Dan Materna, MF DNES

U Prahy vzniká nové letiště

  • 120
Na dohled od Prahy vzniká projekt nového mezinárodního letiště s roční kapacitou až jednoho milionu pasažérů. Pokud se všechny plány naplní, povýší letiště v Odoleně Vodě na druhé největší v České republice.

Letiště vzniká na současném továrním aerodromu Aera Vodochody a časem by se mělo stát jedním z nejmodernějších v zemi včetně hotelů, restaurací, informačních a relaxačních center, obchodů, dopravních služeb do Prahy nebo na jiná letiště.

"Cestující, kteří ve Vodochodech přistanou, potřebují jíst, pít, někde přespat, informace o nejrůznějších věcech v České republice, případně si odpočinout," říká prezident Aera Vodochody Petr Klimeš.

Plánované vodochodské letiště považuje díky jeho malé vzdálenosti od Prahy, dopravní dostupnosti i příznivým poplatkům pro aerolinky za ideální "přístav" pro střední a malé letouny s kapacitou do čtyřiceti pasažérů.

"Zpracováváme studii rozvinutí a výstavby terminálu, který nebude v rozporu s jakýmkoliv záměrem budoucího vlastníka Aera," vysvětluje Klimeš.

Výši celkových investic ekonomové odhadují do dvou miliard korun. Nový vlastník Aera bude mít podle Klimeše k dispozici údaje o návratnosti investic i době výstavby letiště, které by mohlo začít s provozem do roku 2010. Podnikatelské riziko hodnotí Klimeš jako příznivé jak pro budoucího vlastníka, tak pro banky, které by se mohly na financování výstavby aeroportu podílet.

Mezinárodní letiště ve Vodochodech by mělo zároveň dál sloužit k testování vojenských i civilních letounů vyrobených v Aeru. Ředitel letiště Jan Vachek připomíná, že Vodochody nechtějí a ani nemohou konkurovat ruzyňskému letišti v Praze s roční kapacitou kolem jedenácti milionů pasažérů.

"Můžeme je však vhodně doplňovat, stejně jako doplňuje například bratislavské letiště to ve Vídni. Zkušenosti z jiných evropských letišť dokazují, že podobné propojení přináší prosperitu velkému i satelitnímu aeroportu," vysvětluje Vachek.

Lidé se bojí hluku, ale práci na letišti chtějí
Co říká výstavbě aeroportu ve Vodochodech starostka blízké obce Odolena Voda Eva Odehnalová? Vítá ji. I když se tak trochu obává zvýšené hlučnosti startujících i přistávajících letadel. Mělo by jich být až sto denně.

"Ale ujistili mě, že moderní střední dopravní letouny jsou už velmi tiché. Podstatně tišší než vojenské proudové stroje, které dnes přistávají ve Vodochodech." Od hotelových, stravovacích, dopravních či jiných služeb souvisících se satelitním letištěm si starostka slibuje nabídku až několika set pracovních míst. "A to je šance i pro lidi z Odoleny Vody," dodává starostka.

Analytik Pavel Sobíšek je k projektu zdrženlivější. Přiznává však, že kapacita letiště v Ruzyni už nepostačuje. Před modernizací aeroportu ve Vodochodech dává přednost nové paralelní dráze v Ruzyni.

"Mělo by to větší ekonomický smysl. Praha není typem velkoměsta, které by dvě letiště potřebovalo," namítá. Ruzyňské i vodochodské letiště vlastní stát, který by měl podle Sobíška dohlédnout na jednotný koncept rozvoje letecké dopravy v metropoli.

Nízkonákladové aerolinky se Aera ptají: Jste už v provozu?
Vodochodský aeroport je podle jeho ředitele Vachka stále častěji dotazován nízkonákladovými aerolinkami, kdy už budou moci počítat s jeho provozem. "Víc než slušná poptávka po satelitním letišti u Prahy tedy je," říká Vachek.

Nicméně souhlasí s argumenty bankéře Sobíška, že letiště v Ruzyni a Vodochodech si nemohou konkurovat - ekonomicky by na to prý doplatila obě.

Ve prospěch vodochodského projektu hovoří i blízká dálnice a železnice, která vede až do Aera. Několik minut autem je to i k pražskému metru. Na vodochodském letišti už dnes „parkují“ nebo ho využívají soukromá letadla podnikatelů.

Letiště Vodochody Jaké by mohlo být?

Předpokládaná investice: do dvou miliard korun
Možné zprovoznění: v roce 2010
Typ letiště: smíšený, pro střední letouny s kapacitou do 40 pasažérů, ale i bitevní stroje české armády
Přínos pro blízké obce: až několik set pracovních míst ve službách (hotely, restaurace, obchody, informační centra, dopravní služby)