"Pro firmu dělám dva roky. Dostávám sice 18 tisíc, na výplatní pásce mám sedm, zbytek je na ruku. Jezdím tři sta hodin měsíčně. Diety nám proplácí jen když jedeme ven, v případě vnitrostátní cesty podepíšeme papír, peníze ovšem nevidíme," stěžuje si profesionální řidič.
Nárůst stížností z oblasti autodopravy a konkrétně od řidičů potvrzuje Eva Holá z Oblastního inspektorátu bezpečnosti práce pro Plzeňský a Karlovarský kraj. "Vloni jsme od července do prosince přijali celkem 396 podnětů. Třetina z nich byla právě od řidičů. Podobná situace je i letos," připomíná Holá.
Více než polovina stížností je oprávněných
Odhaduje, že přibližně šedesát procent z došlých stížností od všech zaměstnanců, nejen řidičů, je oprávněných. V případě řidičů je statistika ještě nemilosrdnější. "Troufla bych si říci: co kontrola, to uložená sankce," dodává inspektorka.
"Když se prokáže, že firma skutečně pochybila, zahájíme s ní správní řízení. Ne vždy se ale podaří prokázat vše. Například když nás zaměstnanec upozorňuje na to, že dostává peníze bokem. V každém případě zachováváme anonymitu toho, kdo nás na problém upozornil," podotýká.
Neutěšenou situaci v autodopravě dokresluje i údaj z úřadu práce. Aktuálně firmy jen v Plzni-městě shánějí 115 lidí na pozici řidič nákladního vozu. Nedostatek pracovníků i snaha ušetřit proto zaměstnavatele nepřímo vybízí k tomu, aby na řidiče tlačili a nutili je do práce přesčas.
Pro ně platí pravidla: čtyři a půl hodiny jedeš, 45 minut musíš odpočívat. Maximálně smíš sedět za volantem devět hodin, dvakrát v týdnu to může být hodin deset.
Je otázkou, kolik řidičů takto jezdí. Například ve středu udělili při akci, zaměřené na řidiče kamionů, plzeňští policisté čtyři pokuty. "Bylo to za nedodržení doby odpočinku," potvrzuje mluvčí plzeňských policistů Petr Kovář.
Riskuje jen málokdo
Martin Špryňar z asociace Česmad Bohemia, která sdružuje 1800 českých dopravců, ale říká: "Jsou poctiví a méně poctiví dopravci. Za porušení pravidel jsou pokuty, a to hlavně v zahraničí, tak vysoké, že si podle mého názoru jen málokterý dopravce dovolí riskovat."