Díky akvizici a dalších vybraných obchodů je už téměř na 350 prodejních místech po celém Česku a posune se tak mezi pět největších hráčů v tradičním retailu v Česku, a to jak z hlediska počtu prodejen, tak obratu.
„Situace se aktuálně vyvíjí v souladu s vytyčenými cíli. V současné době připravujeme další akviziční aktivity a směřujeme do top pětky řetězců na tradičním trhu,“ říká Petr Juliš, jednatel společnosti Flosman, která měla v roce 2022 obrat 2,78 miliard korun a díky převzetí prodejen Pramenu a Enapo by se v brzké době ráda dostala do první pětky společností působící v retailu.
Nové akvizice znamenají také rozvoj v regionech, ve kterých bylo doposud působení společnosti spíše sporadické. „Na konci minulého roku jsme měli 80 prodejen Flop Top, které přímo spravujeme. Ke konci letošního roku jich bude 150. K tomu máme téměř dvě stě franšízových prodejen. Tradičně jsme byli silní v jižních Čechách, nyní nás lidé najdou také v Libereckém kraji, na Vysočině nebo na Moravě,“ uvádí Petr Juliš.
České husy jsou vyprodané. V hospodách bude na Martina i dovoz za 590 korun |
S přibývajícím počtem prodejen tradiční české sítě Flop Top se rozšiřuje i počet zaměstnanců. Do konce roku jich pro Flosman bude pracovat více než 1 200. „Máme zájem na tom, aby personál každé prodejny byl stabilizovaný a v dostatečném počtu. Velký důraz klademe na pultový prodej, lahůdky, čerstvé zboží, proto dbáme na dostatečnou kapacitu personálu. A když ve svém Flop Topu pokaždé najdete svého známého prodavače či prodavačku, věříme, že se budete vždy rádi vracet,“ doplňuje personální strategii Juliš.
Flosman také klade důraz na spolupráci s českými firmami. Síť má zalistované stovky lokálních dodavatelů. „Podpora domácího zboží je pro nás klíčová a bez něj si neumíme prodejnu Flop Top představit. Jsme schopni pracovat s cenou tak, aby se český dodavatel i zákazník cítili spokojení. Díky dlouholeté spolupráci a významnému zastoupení českých značek v našich prodejnách nabízíme u těchto výrobků mnohdy lepší ceny než konkurence,“ upřesňuje Juliš.
Moderní obchod a inovace
Postupná modernizace obchodů Flop Top přináší mnoho inovací pro zákazníky. Například v Jindřichově Hradci se otevřela prodejna s nepřetržitým provozem i samoobslužnou pokladnou. Přes den zde zákazníci najdou klasický servis s personálem a oblíbeným tradičním pultem, v noci nakoupí s využitím mobilní aplikace a bankovní identity.
„Na ploše přibližně 300 metrů čtverečních nabízíme sortiment čítající až pět tisíc položek, a to od potravin přes drogistické zboží a pet food až po sezonní non-food artikly. Velký podíl mají produkty tuzemských dodavatelů, a to zejména v čerstvém sortimentu, kde je až 99 procent české výroby. Z toho přibližně 40 procent pochází od menších regionálních dodavatelů,“ upřesňuje Juliš.
Žádné pokladny ani fronty. V Amazonu Go se nakupuje i bez peněženky |
Automatizovaný systém prodeje nabídne Flosman letos ještě na minimálně dalších pěti prodejnách Flop Top. Při modernizaci provozoven má jako prioritu nejen dobrou dostupnost a kvalitu zboží a pohodlné nakupování, ale i společenskou odpovědnost a udržitelnost. Příkladem je právě obchod v Jindřichově Hradci, kde jsou instalované fotovoltaické panely a úsporné osvětlení. Do konce listopadu bude na místě nainstalovaná také nabíjecí stanice pro elektrokola. Samozřejmostí je bezbariérový přístup.
Podobný koncept má také družstevní síť COOP, která plánuje v Česku do konce roku 2024 otevřít nejméně padesát nových automatických prodejen, v nichž si mohou zákazníci bez přítomnosti obsluhy nakoupit i mimo běžnou otevírací dobu, například v noci nebo o víkendu. Aktuálně má deset automatických prodejen, v dalších pak působí jako partner.
Podle oslovených expertů je společnost Flosman na dobré cestě vybudovat velkou síť prodejen, které posílí svou pozici převážně v malých městech a na venkově. „Všechny snahy o udržení maloobchodní nabídky ve venkovském prostoru, kde jinak prodejen ubývá, vnímám každopádně pozitivně,“ kvituje Tomáš Drtina, ředitel výzkumné společnosti Incomind.
Mezi nejvýznamnější hráče v tradičním retailu patří COOP, JIP, Hruška, CBA CZ, Bala čI Brněnka a další.
název | poslední zveřejněný obrat (v Kč) |
---|---|
COOP | 33 miliard |
JIP | 14 miliard |
Hruška | 9 miliard |
BALA | 5 miliard |
CBA | 4 miliardy |