Označení na střeše a taxametr by měly mít i příležitostné taxislužby. Ilustrační snímek.

Označení na střeše a taxametr by měly mít i příležitostné taxislužby. Ilustrační snímek. | foto: AP

Stát přitvrdí, taxametr bude povinný i pro „želvy“

  • 80
Povinnost mít taxametr a vozidlo označené světelnou cedulí na střeše bude mít více přepravců než dosud. Kromě klasických taxislužeb se nová pravidla dotknou například firem, které přepravují opilé lidi a jejich auta, nebo vozidel rozvážejících zaměstnance po fabrikách.

Počítá s tím návrh ministerstva dopravy na změnu zákona o silniční dopravě. Neoznačená vozidla provozující taxislužbu by tak měla v budoucnu z českých ulic zmizet. Návrh je nyní v připomínkovém řízení, poté zamíří do kabinetu.

"Bude to mít vliv na takové služby, jako je drink servis a podobně. To jsou služby, které do dnešního dne nebyly vyhláškou jakkoliv definované," řekl Daniel Michek z Profi Taxi. Provozovatelé podle něj budou muset mít prakticky stejné koncese, což sjednotí podmínky na trhu. Je ale otázkou, zda budou pravidla stanovená zákonem dodržována a zda je budou obecní úřady schopné vymáhat, upozornil.

Efektivnější vymáhání pokut

V červnu začne platit dříve přijatá novela zákona, která zpřísní pravidla pro provozování taxislužby. Umožní vybírání kaucí od taxikářů, kteří se dopustí přestupku. Kauce by měla být ve výši předpokládané pokuty, tedy 5 až 100 tisíc korun.

Kauce jsou podle pražského radního Lukáše Manharta (TOP 09) vhodný způsob, jak od provozovatelů taxislužeb vymáhat pokuty udělené nepoctivým taxikářům. Od roku 2002 předala Praha k exekuci pokuty za více než 104 milionů Kč, vymohla se jen asi pětina. Většinou jde o postihy za předražování a nevydávání stvrzenek.

Pokud nařízení projde, dopadne na 4 400 řidičů provozujících příležitostnou dopravu. Nejčastěji se tento typ dopravy využívá pro rekreační a školní zájezdy, výlety nebo svoz zaměstnanců do velkých podniků, uvedlo ministerstvo dopravy. Řidičů klasické taxislužby je evidováno téměř 13 tisíc.

Ministerstvo s úpravami přichází, protože v současnosti část dopravců zneužívá legislativy a podnikání schovává pod pojmem příležitostné silniční dopravy, kde platí mnohem volnější pravidla. Tito dopravci nemusí dodržovat maximální cenu jízdného, která je v Praze 28 korun za kilometr, nemusí mít vozidlo označené jako taxi a vybavené taxametrem a řidiči nemusejí skládat zkoušku z místopisu.

Předem dohodnutá doprava, například převoz lidí na svatby či pohřby, kdy je cena stanovená dopředu a neodvíjí se od ujeté vzdálenosti, bude mít podle preferované podoby zákona ministerstvem výjimku. Povinné použití taxametru by v takovéto situaci bylo kontraproduktivní, a proto úřad u takovýchto vozidel taxametr nevyžaduje.

,