Prosinec je tradičně vrcholem nákupní sezony a výjimkou nebyl ani loňský rok. Předvánoční prodeje dokonce lámaly rekordy a obchodníci odhadují prosincový meziroční nárůst tržeb až na desítky procent.
Získejte od e-shopů odměnu v podobě „vratných peněz“E-shop před nákupem navštivte přes stránky VratnéPeníze.cz přes tlačítko „Přejít do obchodu“ a získejte zpět třeba i 15 % z každého nákupu. Ročně lze ušetřit stovky až tisíce korun. |
„Dovedu si představit, že tržby se vyšplhají až k 85 miliardám. Hlavně e-shopy zaměřené na elektroniku hlásily výbornou vánoční sezonu. I v dalších letech by tržby měly růst. Nastupují hlavně e-shopy v rychloobrátkovém zboží, které mají obrovský růstový potenciál. Potraviny tvoří velkou část i běžných maloobchodních tržeb, a proto přelití jednoho procenta z kamenných obchodů do online může znamenat velký růst,“ hodnotí letošní prodeje analytik Home Credit Michal Kozub.
Dobrou zprávou pro zákazníky je zlepšující se morálka prodejců. Svědčí o tom pokles počtu stížností. „Od začátku prosince k dnešnímu dni eviduje Česká obchodní inspekce zhruba 250 podání spotřebitelů na e-shopy. Dá se říci, že prosinec by dokonce mohl být podprůměrný, co se počtu podání na e-shopy týká při srovnání s měsíci předešlými,“ uvádí pro iDNES.cz tiskový mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.
Inspekce má zatím jen průběžná data, i ty však ukazují jednoznačné zlepšení přístupu internetových prodejců k jejich zákazníkům. Pečlivější při výběru e-shopu jsou i samotní spotřebitelé. „Existuje sice obrovský počet e-shopů, lidé ale už nejsou tak naivní, dávají si pozor, kde a jak nakupují, jak platí atd. Proto si vybírají osvědčené prodejce a tím minimalizují riziko,“ říká Michal Kozub.
Analytik souhlasí i s tím, že se zlepšuje přístup obchodníků. Začali například používat nové druhy platebních postupů, čím zrychlili procesy případných reklamací. Prodejci také více dbají na dobré zkušenosti klientů.
Česká obchodní inspekce provedla v prosinci na základě podání zákazníků 56 kontrol e-shopů a vyměřila pokuty ve výši 142 tisíc korun. Nutno ovšem dodat, že řízení s několika e-shopy pořád probíhá.
Zatímco počet stížností na e-shopy v porovnání s minulostí klesá, charakter provinění internetových prodejců zůstává nezměněný. „Převážně se jednalo o klamavé obchodní praktiky, spočívající například v neposkytnutí zákonem stanovených informací o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy či o uplatnění práv vyplývajících spotřebitelům ze smlouvy,“ uvádí Jiří Fröhlich.
Dalšími častými pochybeními obchodníků jsou hlavně nekomunikace, či pomalé a špatné vyřízení nesrovnalostí s dodáním zboží.