Škodovákům se stávka vyplatila, vymohli si vyšší platy.

Škodovákům se stávka vyplatila, vymohli si vyšší platy. | foto: Radek Cihla, MF DNES

Stávka ve Škodě končí, platy vzrostou o 13 procent

  • 473
Stávka v automobilce Škoda definitivně končí. Odboráři a vedení Škody Auto se dohodli na platech, potvrdil zdroj z automobilky. Odboráři si nakonec vymohli v následujících 21 měsících růst platů o 12,7 procenta. Zaměstnanci navíc dostanou jednorázové bonusy.

Na tiskové konferenci to oznámil personální ředitel automobilky Martin Jahn, který dodal, že ani jednu ze stran nemůže označit za vítěze. "Vítězem je zdravý rozum," uvedl.

Jahn: Zvítězil zdravý rozum
Firma od 1. dubna zvýší tarify o deset procent, zaměstnanci navíc dostanou bonus ve výši 10 tisíc, příští rok jim firma vyplatí 2500 korun. Automobilka navíc zvyšuje příspěvek na penzijní připojištění o stokorunu letos a o další stokorunu v příštím roce. Celkově se tak dostane na 500 Kč. Jahn dále uvedl, že celý systém odměňování bude víc vázaný jak na výsledky firmy, tak na výsledky jednotlivých pracovníků.

Odbory se navíc podle Jahna písemně zavázaly, že pomohou automobilce dohnat výpadek, ke kterému kvůli stávce došlo. Podle některých médií ale šéf odborářů Jaroslav Povšík takovou informaci popřel.

Dohodě předcházela dlouhá vyjednávání, která ovšem nevedla k žádnému výsledku. Zaměstnanci se nakonec rozhodli pro stávku, která trvala 24 hodin. Stroje se ale nezastavily najednou. Každé oddělení stávkovalo 2,5 hodiny a poté se stávka přesunula dále.

Ke stávce se v úterý připojily všechny tři továrny Škody, tedy Mladá Boleslav, Kvasiny i Vrchlabí. Škody se zatím nepodařilo vyčíslit, podle odhadů ale z pásů nesjelo zhruba 800 až 900 aut. Denní produkce je přitom zhruba 2500 vozů. Původní odhady hovořily o škodě zhruba 55 milionů korun, nakonec ale zřejmě bude nižší.

Dojednaný výsledek odpovídá nabídce, kterou vedení firmy odborům předkládalo už dříve. Ve chvíli, kdy tuto verzi odboráři odmítli a prosadili stávku, ji ale management stáhnul a vrátil se k variantě, která znamenala 7,5procentní nárůst v tomto roce a tříprocentní v roce 2008.  - více zde

Ekonomové: Přehnané požadavky mohou uškodit
Dělník ve Škodě průměrně vydělává 22 tisíc hrubého. Řada ekonomů proto požadavky na další růst mezd kritizovala. Prezident Klaus varoval, že příkladu zaměstnanců Škody by mohli následovat pracovníci dalších firem. Ty by to ale, na rozdíl od mladoboleslavské automobilky, nemusely unést.

Vyšší mzdy navíc znamenají růst nákladů, a tím pádem také nebezpečí, že firmy se budou rozhlížet po zemích, kde by mohly vyrábět levněji.

"Slavné vítězství zvýšení mezd na dva tři roky může firmu významně podvázat v desetileté perspektivě, vždyť hned za rohem EU je padesátimilionová Ukrajina a uvnitř Unie už je Bulharsko a Rumunsko,“ řekl k vývoji v automobilce ministr práce Petr Nečas a připomněl sociální nepokoje zaměstnanců velkých firem v Německu nebo ve Francii před dvěma lety.

"Společnost Bosch, která pohrozila odchodem do východní Evropy, najednou vyřešila do té doby na pohled neřešitelné problémy kolem 35hodinové pracovní doby nebo přesčasy. I na východ od nás je perspektiva,“ dodal Nečas. - více zde

Ke stávce se nyní schyluje také ve společnosti ETA. Její zaměstnanci žádají nárůst platů o osm procent. Zdůrazňují ale, že o platech jednají už dlouho a se situací ve Škodě nemají jejich požadavky co dělat. -více zde

 Vývoj zisků a mezd ve Škodě Auto
Rok Zisk po zdanění (mld. Kč) Průměrná mzda (Kč)
1997  1,168  15 241
1998  2,239  16 924
1999  2,637  18 978
2000   3,336  19 606
2001  2,129  20 154
2002  1,825  20 224
2003  1,478  21 477
2004  3,369  22 649
2005   7,893  24 029
2006  11,062  24 987
 Zdroj: ČTK/Škoda Auto

,