Stávkovou pohotovost vyhlásila společnost z Hlinska minulý týden, o stávce se má rozhodnout v úterý. Vedení zatím nabízí růst platů o 4,3 procenta, což ale zaměstnance, kteří v dělnických profesích vydělají v průměru 11 tisíc hrubého, neuspokojuje a žádají desetiprocentní růst. Průměrný plat v Pardubickém kraji je přitom zhruba 17 tisíc.
"Jako poslední pokus o dohodu jsme navrhli ústupek na 5,4 procenta průměrného růstu mezd. To zaměstnavatel odmítl. Proto jsme opět navrhli osm procent. Podpořilo nás 70 procent pracovníků," řekla Šírová.
Pracovníci Škody si vyjednali mnohem lepší podmínky. Průměrný plat dělníků nyní dosahuje 22 tisíc a automobilka k tomu minulý týden nabídla třináctiprocentní růst. Odboráře to nicméně neuspokojilo. Poté, co tuto nabídku odmítli, firma ji stáhla a vrátila se k návrhu, který tarify navyšuje o 7,5 procenta v tomto roce a o další tři napřesrok. - více zde
Vývoj ve Škodě se znepokojením sledoval i prezident Klaus, který před růstem platů v Mladé Boleslavi varoval. Podle něj by to mohlo mít negativní dopad na hospodářství, protože příkladu Škody by mohli následovat i zaměstnanci dalších firem. "Co unese Škoda Auto, nemusí být přesně to, co mohou unést některé jiné české firmy," varoval Klaus. - více zde
Není to poprvé, kdy zaměstnanci Škody hrozí stávkou. Za vyšší mzdy bojovali i před dvěma lety. Na 12 tisíc z nich tehdy demonstrovalo i před ústředím Škody. - více zde
Protesty v automobilkách nejsou žádnou novinkou ani na evropské úrovni. Mezi nejbouřlivější roky patřil rok 2004, kdy stávkovalo 15 tisíc zaměstnanců automobilky Seat nebo také 60 tisíc pracovníků koncernu DaimlerChrysler. Na protest proti propouštění se práce zastavila i v automobilce Opel v německé Bochumi. - více zde