Stát neplatí dost, živí nás soukromé zakázky, říká Daňa z firmy Porr

  15:00aktualizováno  15:00
Se zhruba pětimiliardovými tržbami patří Porr v Česku mezi desítku největších stavebních firem. Člen představenstva Antonín Daňa se netají kritikou státu u velkých infrastrukturních zakázek. „Ve stavebnictví jsme asi nejotevřenější trh v Evropě. Může sem přijít prakticky každý,“ říká Daňa.

Antonín Daňa, ředitel stavební společnosti Porr | foto:  Michal Šula, MAFRA

Stavebnictví se podle statistických údajů u nás loni propadlo, na druhou stranu zejména ministerstvo dopravy ohlašuje neustále nové připravované stavby. Je situace tak zlá?
Moc optimistů v oboru už nenajdete. Je potřeba rozlišovat mezi tím, co se říká před volbami a co se skutečně děje. Když třeba loni Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na podzim oznámilo veřejné soutěže za dvacet miliard korun, leckdo si mohl myslet, že se skutečně začíná stavět. Šlo ale teprve o kvalifikaci. Vyhlásila se na konci září a od té doby se se soutěžemi nepohnulo.

V čem vidíte hlavní problém?
Stačí se podívat například do Polska, kde má stavebnictví na starosti jedno speciální ministerstvo. U nás se týká více úřadů, ale nikdo se mu nevěnuje naplno. V případě ministerstva dopravy bylo velkým problémem střídání ministrů, protože se oboru nikdo nevěnoval koncepčně, nicméně zásadní zlepšení nevidím ani za ministra Ťoka. Nejsou připravené projekty, příliš se nestaví. Evropských peněz je dost, ale nevyčerpáme je. Ať už jde o dopravu, nebo stavby financované z operačního programu Životní prostředí. Ve stavebnictví je aktuálně nepořádek, chybí jednotný systém kalkulací, platební garance. Bohužel, image stavebnictví je špatná.

O velké zakázky usilují i firmy, které v dopravě dosud nic nestavěly. Například o modernizaci D1 mají zájem italské, turecké, španělské či kazašské firmy. Jak to vnímáte?
Jsme bohužel asi nejotevřenější trh v Evropě. Přichází sem do soutěží firmy, které to jdou zkusit a třeba jim to vyjde.

Znamená to, že by se měl trh více chránit?
Stačí se podívat do Německa. Tam se nechytáte, pokud váš dělník na stavbě nebude mluvit německy. Tady stačí, když jeden člověk umí česky. V Itálii by nás vymetli hned, nikdo by se s námi ani nebavil, protože vše by bylo na odpovědnosti úředníka, který o výběru rozhoduje. U nás se úředník bojí rozhodnout, proto se vybírá jen podle nejnižší ceny, což je pro obor velké zlo. Pro úředníky je jednodušší, když za ně rozhodne soud.

Čím si vysvětlujete, že zahraniční firmy mají o české zakázky najednou takový zájem?
V Evropě byla trochu krize ve stavebnictví, a tak začaly podniky hledat zakázky mimo své tradiční regiony. Netuším, jak moc to myslí s českým trhem vážně, často to jsou nabídky jen od advokátů. Někdy jim v tom pomáhají menší tuzemské firmy, které s velkými zakázkami nemají zkušenosti.

Patřili jste k prvním firmám, které začaly s modernizací dálnice D1. O jak úspěšné zakázky šlo?
Z hlediska referencí určitě pozitivní, stavbu jsme odevzdali včas. Z ekonomického hlediska je to jednoduché: nevydělali jsme na nich.

Šli jste záměrně pod cenu?
Strategie našeho koncernu je nejít do ztrátových zakázek. Soutěžilo se v době, kdy zakázky nebyly a my doufali, že se to brzy otočí. Šli jsme na takovou cenu, abychom pokryli alespoň fixní náklady. Vycházeli jsme z toho, co je v projektu, nicméně na řadě míst vznikly vícepráce, které ŘSD odmítlo proplatit. Přitom šlo o chyby v projektu nebo nečekané komplikace.

V dalších soutěžích jste už nebyli nejlevnější a nevyhráli jste. Poučili jste se ze ztrátové zakázky?
Naše ceny jsou podobné jako v prvních soutěžích. Teď se vítězí za podstatně horší ceny, které nemohou pokrýt ani fixní náklady. My touto cestou jít nechceme. Totéž platí u dalších zakázek na silnice, ceny jsou zkrátka velmi nízko.

Nečekáte, že neutěšená situace na českém trhu povede k odchodu některých velkých zahraničních hráčů?
Světových firem je tu moc. Zatím ale odešel jen Eiffage, ostatní stále věří, že se situace zlepší.

Majitelé vám přes špatnou situaci na trhu dávají volnost k nákupu dalších kapacit. Jakým směrem se chcete vydat?
Jednáme s několika menšími stavebními firmami, které se specializují na něco, co sami neumíme. Musí být technologicky jedinečné nebo mít surovinovou základnu. Druhou oblastí jsou obalovny – rádi bychom jejich síť dobudovali a případně je sdíleli s jinými stavebními firmami.

Museli jste kvůli nedostatku práce propouštět lidi?
Máme zhruba 700 lidí, už jsme museli letos několik desítek lidí propustit. Teď čekáme, jak dopadnou některé soutěže.

Jaký podíl u vás tvoří zakázky pro veřejný a soukromý sektor?
Zhruba dvě třetiny jsou veřejné zakázky. Marže tam jsou velmi malé, v podstatě se dá říct, že nás živí práce pro soukromý sektor.

Jaký je rozdíl, když soutěží soukromník a veřejný zadavatel?
U soukromých investorů to není jen o ceně, ale i o tom, že nám platí například za úspory, s nimiž sami přijdeme. Stát vůbec variantní řešení nepoužívá, potírá to jakoukoliv kreativitu u našich zaměstnanců. Vidíme, že je v projektu něco špatně a že by to šlo postavit jinak, ale nemáme šanci.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Další z rubriky

Šetrné k přírodě mohou být intimní potřeby i pleny, řekla šéfka Bezobalu

Ředitelka neziskové organizace Bezobalu Veronika Nováčková v diskusním pořadu...

Pro člověka, který nakupuje v klasických supermarketech, je život bez obalů neuskutečnitelným nápadem. V posledních...

Drahota žene Čechy do nájmu, ve městech je ale tvrdá konkurence

Ilustrační snímek

Přísnější hypotéky a drahé byty způsobily, že se mnohým Čechům vzdaluje sen o vlastním bydlení. Volí proto nájemní...

Nestlé začíná v Česku nově prodávat veganské jídlo Garden Gourmet

Pohled do provozu olomoucké Zory, největší továrny na cukrovinky v Česku...

Firma Nestlé Česko začala v tuzemsku prodávat veganské a vegetariánské produkty pod značkou Garden Gourmet. Vyrábí je v...

Najdete na iDNES.cz