Řešení má vymyslet speciální komise pro automobilový průmysl. Návrhy na omlazení aut počítají s novými poplatky i s dotacemi. Některé určitě vzbudí rozruch.
Například návrh zavést silniční daň, tedy poplatek za používání auta, i pro fyzické osoby. Taková daň je v některých zemích běžná, u nás si ji dosud platí jen podnikatelé. V budoucnu by se měla vypočítávat i podle stáří vozu a jeho emisí.
Zvažuje se i dotace na nákup nového, ekologičtějšího vozu nebo motivační prémie za likvidaci starého auta.
Náměstek ministra průmyslu Pavel Šolc, který první jednání komise vedl, potvrzuje, že cílem bude tuzemský vozový park omladit. "Nápadů je spousta, ale teprve na tom začínáme pracovat," říká.
Zástupci automobilového průmyslu upozorňují především na vysoký podíl aut starších deseti let. "Tvoří přes šedesát procent vozového parku," upozorňuje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Mnozí lidé přitom na nákup nového auta nemají peníze, automobilky proto vymýšlejí, jak lidem zpřístupnit zánovní vozy. Proto čím dál častěji rozjíždějí programy, ve kterých nabízejí vozy ojeté rok či dva, ale s garancí původu a často i prodlouženou zárukou a znatelně nižší cenou, než je nový vůz.