Odměny šéfa železnic budou závislé na zvládání výluk a délce zpoždění

  • 9
Velká část odměn generálního ředitele Správy Železnic Jiřího Svobody, jeho náměstků a dalších vedoucích pracovníků bude od příštího roku záviset na tom, jak budou železničáři zvládat výluky. Patnáct procent odměn bude například záviset na tom, zdali se podaří zkrátit zpoždění způsobená problémy na tratích o pětinu.

„Budeme sledovat míru zpoždění v dalších letech, spolehlivost trakčního vedení a další technologické součásti železnice,“ uvedl Ministr dopravy Martin Kupka. Zároveň s tím by měl logické plánování oprav plánovat výlukový koordinátor tak, aby souběh výluk cestujícím nekomplikoval cestování více než je nutné, a aby opravy netrvaly déle, než je nezbytně nutné.

Problémy s nespolehlivostí drážní dopravy vyvrcholily začátkem srpna, kdy se během víkendu odehrálo pět mimořádných událostí z nichž především stržení trolejového vedení mezi Chocní a Ústím nad Orlicí na hlavním koridoru zpestřilo řadě lidí cestování o několikahodinové čekání na obnovení provozu.

Zatímco u ústí nad orlicí se bude stavět ještě napřesrok, další významné opravy skončí v nejbližší době. „Stavba Poříčany - Velim končí příští týden v úterý,“ uvedl generální ředitel Správy Železnic Jiří Svoboda. Cestujícím se tak otevře dvacet kilometrů nově rekonstruované trati. Počátkem příštího týdne by rovněž mohly skončit opravy na sousedním úseku mezi Velimí a Kolínem.

Nehody spojené se stržením trakčního vedení se podle Správy železnic neodehrávají nijak zřídka. Vloni správce tuzemské železniční sítě eviduje takovýchto případů 96, rok před tím jich bylo dokonce 112. Za velkou většinou těchto případů jsou rekonstrukce železničních tratí, respektive způsob, jakým je v Česku opravovaný za provozu úsek zajištěn proti úrazu elektrickým proudem.

Úseky, kdy vlaky projíždí stavbou a musí kvůli rekonstrukcím přejet na druhou kolej bývají zabezpečeny takzvanou hákovnicí. Ta sice zabrání tomu, aby vlak při přejíždění na druhou kolej propojil beznapěťový úsek s úsekem pod napětím a ohrozil životy lidí pracujících na rekonstrukci trati, ale na druhou stranu při včasném nestažení sběrače vede k poškození vedení a mnohahodinovým zpožděním vlaků.

Už bezprostředně po popisované mimořádné události u Ústí nad Orlicí oznámila Správa železnic, že do konce roku beznapěťový provoz v tomto úseku zruší, a že pracuje na jiném technologickém řešení, které by omezilo počet mimořádností. Následně oznámil změny ve fungování SŽ i ministr Kupka.

„Kritériem nemůže být jenom to, kolik se na dráze proinvestuje, ale to, jakým způsobem se zorganizuje celá stavební činnost, jak ty výluky budou na sebe navazovat,“ uvedl šéf resortu poté, co média a sociální sítě zaplavily stížnosti na mnohahodinová zpoždění.