ČD Cargo se nelíbilo, že musí platit za elektřinu ceny z roku 2008, i když došlo k podstatnému poklesu na energetické burze. Platilo tak loni stále jen to, co v roce 2008. Rozdíl dosáhl 286 milionů korun.
Podle Bazaly měly méně platit i České dráhy, které tak podle něj prodělaly přes 300 milionů korun.
Jejich zástupci naopak tvrdí, že současný stav je velkým problémem. „Neuzavřená smlouva za elektrickou energii ČD Carga u SŽDC je jedním z problémů, které musí nové vedení vyřešit tak, aby nedošlo k poškození dobrého jména společnosti,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
S řešením zřejmě nebude radno otálet. SŽDC už Cargu poslala výzvu k uhrazení 286 milionů korun. „V případě, že tato jednání nedospějí ke smírnému řešení, bude SŽDC muset dále postupovat soudní cestou,“ řekl Tomáš Drvota z tiskového oddělení SŽDC.
Organizace hájí vysoké ceny tím, že uzavírala smlouvy s ČEZ prodej na konci roku 2008. „Podle analytiků se nepředpokládal pokles ceny elektřiny pod hodnoty ze začátku roku 2008. V tomto okamžiku nastal v celém roce 2008 nejvhodnější moment pro nákup elektřiny,“ vysvětlil Drvota.
SŽDC s ČEZ podepsaly smlouvy na tři roky, aby zafixovaly ceny. „V předchozích letech meziročně rostla cena elektřiny o 12 až 18 procent,“ vysvětluje krok Drvota.
„Bohužel vlivem ekonomické krize a s tím souvisejícího poklesu ceny elektřiny byl celý efekt plynoucí z vhodnosti uzavření smluv na tři roky eliminován,“ přiznává.
Podle Bazaly je podivné, že SŽDC uzavřela tříletou smlouvu bez jakékoliv soutěže napřímo. Ještě Bazalovo vedení kvůli tomu dalo podnět k prošetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten však podle mluvčího Kristiána Chalupy „neshledal důvody k zahájení správního řízení v oblasti hospodářské soutěže ani v oblasti veřejných zakázek“.
ČD Cargo nakonec loni platilo podle smlouvy z roku 2008. „I tak to je výš, než byla cena na burze,“ podotkl Bazala. Podle něj na tento postup měla firma právní posudky a neměli s tím problém ani auditoři.
České dráhy ovšem mají v ruce jiný právní posudek, který naopak doporučuje na smlouvu se SŽDC přistoupit. „Jediným možným dodavatelem elektřiny na železnici byla v té době podle zákona SŽDC,“ upozorňuje mluvčí Šťáhlavský.
Od letošního roku už i České dráhy odebírají elektřinu přímo od ČEZ.
Firma vyhlásila současně další výběrové řízení na dodavatele proudu až do konce roku 2011, soutěž vyhrál ČEZ prodej.
Ten však už smlouvu vypověděl k třetímu čtvrtletí, dráhy proto vybíraly nového dodavatele. Jméno vítěze tají, ale nebude to znovu ČEZ. „Nová cena je nižší než podle předchozího kontraktu,“ podotkl Šťáhlavský. Změna legislativy, která umožnila vybírat si dodavatele elektřiny, podle něj přinesla úsporu v řádu stovek milionů korun.