ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vyšší spotřební daň nás poškodí, tvrdí Česmad. Autobusoví dopravci jsou v klidu

  • 45
Návrat vyšší sazby spotřební daně z nafty poškodí české dopravce a sníží jejich konkurenceschopnost vůči zahraničním dopravcům. V reakci na čtvrteční rozhodnutí vlády to uvedlo sdružení Česmad Bohemia. Podle sdružení by mohlo být řešením zavedení tzv. profesionální nafty, z níž by její část stát vracel dopravcům. Autobusoví dopravci ale zůstávají klidní, s variantou počítali.

Vláda ve čtvrtek rozhodla o návratu spotřební daně z nafty na původní hodnotu 9,95 koruny za litr. V návrhu novely zákona o spotřebních daních vláda navrhuje, aby se tak stalo od poloviny roku. V současnosti je daň nižší o 1,50 koruny na litr, úleva měla původně platit do konce roku.

Přesný termín zvýšení sazby bude závislý na projednávání návrhu v Parlamentu. Návrat sazby daně by podle ministerstva dopravy znamenal do státního rozpočtu více než 720 milionů korun měsíčně.

Vláda chce zvýšit od července daň na naftu o korunu a 50 haléřů

„Chápu, že státní finance nejsou v dobrém stavu, ale takováto rychlá změna nás poškodí. Dopravci mají nasmlouvané zakázky dopředu a vysoutěžili je s vědomím, že daň bude do konce roku stálá. My se potýkáme o halíře a nafta je klíčovou položkou. Na trhu je navíc nyní převis dopravních kapacit a zhoršení podmínek nás sráží v soutěži s dopravci z jiných zemí,“ řekl prezident sdružení Josef Melzer.

Dopravci se mohou přesunout jinam

Podle něj kromě toho hrozí to, že výběry státu ze spotřební daně nebudou takové, jaké očekává, protože se část tankování dopravců může přesunout do zemí s příznivějšími cenami.

Řešením současné situace by podle Melzera mohlo být například zavedení profesionální nafty, jak je tomu například v Belgii, ve Španělsku, v Maďarsku a několika dalších zemích. „Tyto země dopravcům část daně vracejí, a tím tankování dělají atraktivní pro všechny i při vyšší základní sazbě daně,“ podotkl prezident sdružení.

Spotřební daň na naftu nemá smysl držet dál sníženou, míní experti

Loňské snížení daně, jímž vláda reagovala na vysoké ceny pohonných hmot, se podle dopravců pozitivně projevilo na výkonnosti oboru a vyrovnání podmínek s dopravci ze zahraničí, například Polska nebo Maďarska. To podle nich zároveň zvýšilo i výběry státu z dalších daní a odvodů, jako jsou například silniční daň, odvody z mezd, DPH a další poplatky. Sdružení tyto příjmy státu vyčíslilo na milion korun z jednoho kamionu českého dopravce.

O část z těchto příjmů však podle sdružení může stát přijít poté, co zakázky tuzemských dopravců převezme zahraniční konkurence. Od té se příjmy do státního rozpočtu podle výpočtů dopravců pohybují kolem 70 000 korun za kamion. V tomto případě jde především o mýtné poplatky. Zbylé odvody totiž zahraniční dopravci platí ve svých domovských státech.

Autobusoví dopravci obavy nemají

Autobusoví dopravci se neobávají, že by zvýšení spotřební daně z nafty ohrozilo jejich činnost. Věděli, že je to dočasné řešení a zahrnuli to do svých hospodářských plánů.

„Věděli jsme, že toto opatření nebude mít trvalý charakter, počítali jsme s tím, že se spotřební daň vrátí zpět, jen jsme nevěděli kdy,“ uvedla mluvčí Sdružení dopravních podniků ČR Linda Hailichová. Dodala, že dopravní podniky s touto variantou počítaly ve svých finančních plánech. Jízdenky proto podle Hailichové nezdraží.

Šéf RegioJetu Radim Jančura se nebojí toho, že by změna spotřební daně z nafty ohrozila provozuschopnost společnosti. „Je to správný krok. Bylo to dočasné řešení, za což za dopravce a občany děkujeme,“ dodal.

Ani autobusový dopravce Arriva se neobává, že by měla změna negativní dopad na jeho služby. „Pokud cena nafty opět neporoste,“ uvedl mluvčí společnosti Jan Holub.

Nafta vytrvale od února zlevňuje, vyplývá z údajů společnosti CCS. Průměrná cena nafty minulý týden činila 33,27 koruny. Za naftu nyní motoristé platí zhruba o 11,5 koruny za litr méně než loni v dubnu.

,