„Koruna padesát představuje nízkou částku. Pro zadlužení státu ale představuje významnou položku,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Každý měsíc, kdy bude daň z nafty vyšší, přinese státní kase 0,8 miliardy korun.
Opatření, které snížilo spotřební daň na 8,45 koruny za litr, bylo z doby, kdy ceny nafty atakovaly padesátikorunovou hranici. To už je ale minulostí.
V minulém týdnu se nicméně cena motorové nafty na stojanech čerpacích stanic dosáhla podle statistik společnosti CCS průměrných 32 korun a 85 haléřů. Byla tak o čtyři koruny a 57 haléřů v průměru lacinější než natural 95.
Lpění na snížené ceně nafty v období prohlubujících se schodků veřejných financí proto kritizovali někteří ekonomičtí experti.
„V krizovém období má takovéto opatření smysl. Česká ekonomika se ale zotavuje a v nejbližších letech lze očekávat ekonomický růst. Ten přinese další nárůst mezd, platů, důchodů a zisků firem. Vláda by spíše měla hledat možnosti jak navýšit daně a snížit výdaje,“ uvedl Boris Tomčiak z analytické společnosti Finlord, která se specializuje na burzovní i mimoburzovní investování.