Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické prasátečko 2017 ji vybralo jako nejvíce sexistickou reklamu. | foto: Nesehnutí

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

  • 481
Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě s dovětkem „výcuc všeho, co smrdí“. Veřejnost a odborná porota v projektu Sexistické prasátečko vybraly nejpokleslejší sexistické reklamy roku.

Nejvíce, celkem 92 procent lidí, hlasovalo pro Free Radio. Pro jeho kampaň na Facebooku zvedlo ruku 1700 lidí. „Cesta k úspěchu nemusí být složitá, pokud jí rozumíte,“ stojí v citaci smyšlené bankovní poradkyně Lenky Veselé, která je na fotografii vyobrazena, jak souloží na stole.

“Reklama v sobě snoubí hned několik forem sexismu. Žena je v ní vyobrazena jako pouhý objekt, který je možné využít, a podporuje tak kulturu, kde se na ženské tělo nahlíží jako na věc,“ komentovala Kristýna Pešáková z hnutí „Nesehnutí“, které anticenu pořádá. Podle ní je častým případem letošní kampaně motiv zneužívání moci v práci skrze sex.

Jako druhou nejsexističtější reklamu vybrala letos veřejnost poutač pivovaru Modrá hvězda se sloganem „Pivní pálenka, dokonalá milenka“. Uprostřed plakátu je zcela nahá žena. Reklama podle pořadatelů využívá jazykový sexismus a využívá princip „sex prodává“.

Na stejný princip vsadila spousta reklam nominovaných v soutěži, mimo jiné i ta, která propaguje personální agenturu Rich service. „Pustíme se do práce?“ vyzývá polonahá žena s vysokými podpatky, která sedí na kuchyňské lince. Veřejnost jí přisoudila třetí příčku. 

Trochu jiné favority měla odborná porota, v níž zasedli například novinářka Jana Ciglerová, filmový publicista Kamil Fila, nebo Barbara Havelková z Oxfordské univerzity.

Do čela nechutných neklam postavila billboard pražské společnosti FEKO - LT, která se zabývá čištěním kanalizací a likvidací odpadu. Plakát zobrazuje ženu, vykonávající potřebu na toaletě s doprovodným textem „výcuc všeho, co smrdí“.

Vítěz anticeny Sexistické prasátečko odborné poroty.

“Chápu, že vytvořit zajímavou reklamu na čištění kanalizací je kreativně náročná úloha. Ponižování žen ale není cestou. Reklama vulgárním způsobem zesměšňuje zobrazenou ženu a v podstatě ji staví na stejnou úroveň s nežádoucím odpadem, čímž snižuje její důstojnost,” uvedla Diana Gregorová, jedna z organizátorek Sexistického kixu, slovenské obdoby Sexistického prasátečka.

Druhou příčku v hodnocení odborné poroty obsadila kampaň Free Radia. A na třetím místě se umístil rodinný pivovar Bernard se svou sérií billboardů s pin-up dívkami. Vzhledem k ostatním „vítězným“ reklamám má právě tato kampaň pravděpodobně největší dopad na veřejnost. Billboardy pokryly celou Českou republiku, vidět byly zejména u silnic a dálnic. Stanislav Bernard na kritiku v létě reagoval další kampaní, v níž zesměšňuje sám sebe. Jeho podobizna ve stylu pin-up představuje nápoj z Humpolce jako „pivo s koulemi“.

Anticena Sexistické prasátečko se letos udílí podeváté v řadě. Podle organizátorky Petry Havlíkové jsou projevy v sexismu v ČR horší než v některých zemích v Evropě.

„Ve srovnáním se zeměmi západní Evropy je zde určitě více jednoduchého sexismu ve veřejném prostoru. A často se setkáváme s tím, že lidé ze zahraničí jsou velmi překvapeni, co tu vidí. Je tu také pravděpodobně více sexistických reklam než třeba na Slovensku, kde jsou lidé více věřící. Neřekla bych ale, že je tam sexismu obecně méně - jen má jiné projevy. Česká republika je k veřejnému prostoru stále hodně netečná a to se promítá i do množství sexistické reklamy,“ řekla iDNES.cz.